neprihlásený Sobota, 4. mája 2024, dnes má meniny Florián
Keplerov teleskop objavil planétu najpodobnejšiu Zemi

DSL.sk, 6.12.2011

Americká vesmírna agentúra NASA v pondelok oznámila objavenie planéty mimo slnečnej sústavy, ktorá sa z doteraz objavených planét jej hviezdou, obehovou dráhou a teplotnými podmienkami zrejme najviac podobá Zemi.

Planéta nesie označenie Kepler-22b a bola objavená Keplerovým teleskopom.

Keplerov teleskop hľadá planéty na základe zatieňovania ich hviezd preletom planéty pred hviezdou z pohľadu teleskopu, spôsobujúcim tak zníženie teleskopom nameranej intenzity hviezdy. Dva prelety umožňujú vypočítať dobu obehu, tri prelety ju umožňujú potvrdiť dvomi meraniami.

Po detekovaní dvoch preletov považuje NASA udalosť za kandidáta na planétu, po detekovaní troch preletov ju považuje za potvrdenú planétu. Planéta Kepler-22b sa nachádzala už medzi kandidátmi zverejnými vo februári tohto roka.

Kepler-22b sa nachádza vo vzdialenosti 600 svetelných rokov, má priemer 2.4-krát väčší ako je priemer Zeme.

Obehová dráha planéty je 290 pozemských dní. Svoju hviezdu, ktorá je menšia ako Slnko a vyžaruje približne o 25% menej svetla ako Slnko, obieha vo vzdialenosti o 15% kratšej ako Zem obieha Slnko.

Planéta sa tak nachádza uprostred tzv. obývateľnej zóny, v ktorej môže pri ďalších vhodných podmienkach existovať na planéte voda v kvapalnom skupenstve. Jej teplota je dokonca odhadovaná na veľmi blízku teplotám na Zemi, približne 22 stupňov Celzia.

Bližšie informácie o planéte, jej zložení a stave jej povrchu nie sú známe.

Pomocou Keplerovho teleskopu bolo doteraz objavených 2326 kandidátov na planéty, pričom pôvodne 54 a po sprísnení kritérií 48 z týchto kandidátov by malo svoju hviezdu obiehať vo vzdialenosti zodpovedajúcej obývateľnej zóne. Kepler-22b je prvou z týchto planét, ktorá bola Keplerovým teleskopom vypusteným v marci 2009 potvrdená.

Pred objavením Kepler-22b boli za planéty najviac sa podobajúce Zemi považované Gliese 581 d a HD 85512 b, objavené pomocou spektrografu HARPS. HARPS planéty identifikuje precíznym detekovaním periodických posunov vlnových dĺžok svetla prichádzajúcich k nám z jednotlivých hviezd, spôsobených pohybom hviezdy v dôsledku gravitačnej interakcie so svojimi planétami.

Prvý let vesmírneho Boeingu sa zrejme konečne uskutoční o tri dni
Spotify zrejme pripravuje uvedenie bezstratovej kvality audia
Seriál Fallout podľa počítačovej hry si za 2 týždne pozrelo 65 miliónov ľudí
Železnice opäť aktualizujú systémy, v noci na nedeľu nebude fungovať internetový predaj lístkov
Satelit so solárnou plachtou je úspešne na orbite
K Microsoft účtom sa už dá prihlasovať bez hesla pomocou passkeys
O2 zvýšilo pokrytie 5G, podiel 5G zariadení rastie len pomaly
Telekom začal ponúkať nové programy Swipe pre mladých s veľkým objemom dát
Avizovaná nová verzia distribuovaného súborového systému Ceph, je v ňom viac ako exabajt
iPhony majú aktuálne problém s budíkmi, nebudia

600 svetelných rokov?.... s prstom v nose

pri warpe 9 je to len 144,5 dna ... engage :)

Ked Picard unikal pred Borgami, trapil Enterprise aj na 9,6-9,7-9,8-9,9 warpu ... boli to sice iba minuty, ale aj tak :)

Na w9,9 by to trvalo len necelych 72 dni, na w9,99 necelych 28 dni a na w9,999 iba neceleho 3,5 dna. S cestou naspat tyzden. Taky tyzdnovy vylet. Ide sa.

Pfft, aky warp? Ja si otvorim hyperpriestorove okno a na hranici medzi galaxiami pouzijem intergalakticky most zlozeny z hviezdnych bran ktore ma jedna za druhou pohodlne presmeruju cez tu susednu galaxiu az na planetu Kepler-22b, otazka pol hodiny az hodiny ked ratam prestavku na obed ;-)

Už sa len treba opýtať Dr. Jozefa Iľka, CSc. aké bude počsie na Kepler-22b od 31.decebra do 15 január. Iľko všetko vie.

hyperpriestor je uz zastatarali, preba pouzit anticke FTL a bude tam podstatne rychlejsie, len bude traba musiet nacerpat energiu z neakej hviezdy.

FTL pohon = Faster than light! Ale este nie tak rychle ako hyperpriestor! FTL bolo starsie nez hyperpohon!

no neviem hned v prvom diely sa hovori, ze je rychlejsie a dokonalejsie ako hyperpohon

Dr. Nicholas Rush presnejsie povedal "Faster than light, yet not through hyperspace". pri FTL musi lod prekonavat prekazky ako planety, hviezdy, tieto musi obchadzat kdezto v pripade hyperpohonu sa otvori hyperpriestorove okno a cestuje sa tak-povediac v inej dimenzii kde sa nenachadzaju dane prekazky ktore by inak bolo nutne obchadzat a tiez tam podla vsetkeho neplatia rovnake fyzikalne zakony cize by sa dalo povedat ze FTL je vo vseobecnosti pomalsie ako hyperpohon, aspon tak to bolo odprezentovane kedze Destiny je velmi stara anticka lod ktora bola vyslana na svoju misiu velmi davno. Medzi tym sa technologie zmenili :P

Dr. Rodney McKay approves this!

Nie nie je to tak.
Neznamená, že warp 1 je jednonásobok rýchlosti svetlo, warp 2 dvojnásobok, atď....
Toto neplatí.
Star Trek :)
Teória je taká, že warp 10 je absolútne rýchlosť (Voyager ju dosiahol) a v tom momente se vieš ocitnúť v každom bode vo vesmíre.

to tiez podla star treku nie je tak celkom pravda, lebo v poslednom dieli Next Generations, ked ukazovali buducnost a Pickard uz bol stary, letel Riker aj warpom 13 ;-)

Ta myslienka sa mi paci: letiet lubovolne velkou rychlostou. Otazka vsak je: ako zrychlovat? (a brzdit?)

V niektorych dieloch "z buducnosti" veselo lietali 12+. To o tej 10tke si pamatam, ale ocividne to "vyriesili" :D

počkať počkať tomu trochu nerozumiem ak to vie niekto vysvetliť podakujem taže ak warp 10 je maximum môžem biť kdekolvek tak warp 12 alebo 13 som tam skôr než som tam chcel biť?

A ty koho že chceš biť?!

Nikto nevie, opytaj sa scenaristov S07E23 a S07E24 Star Trek New Generations, kde kapitan Rajker fical za senilnym Picardom vo vysluvom dochodku s halucinaciami az warpom 13.

Ze ake su tam podmienky, teplota atd. to je len fantazia podla mna. Podla tych kriterii by aj Venusa bola velmi podobna Zemi a mala by prijemnu teplotu na povrchu.

Viem ze je tam toto nepriamo napisane: "..v ktorej môže pri ďalších vhodných podmienkach existovať .. " ale aj tak taka sprava posobi ako senzacia.

Venuša "Podla tych kriterii" do obývateľnej zóny celkom s prehľadom nepatrí. Zato Mars sa nachádza na jej vonkajšom okraji. Ak by ale bol Mars podobne hmotný ako Kepler 22b, takmer s istotou by na ňom bolo vďaka hustej atmosfére teplejšie a dýchateľnejšie. Tak napríklad aj preto tie ďalšie vhodné podmienky...

A je Mars, napriek tomu ze sa nachadza v obyvatelnej zone podobny Zemi?? O toto mi ide, ze objavili planetu najpodobnejsiu Zemi a pritom to je pravdepodobnost, statistika a s casti fantazia.

Asi by si si mal uvedomit, ze "byt v obyvatelnej zone"je pre planetu neslusne malo a musi splnat dalsie podmienky, aby sa ozaj aspon trocha podobala Zemi. Byt v obyvatelnej zone je krasna vec, zdaleka nepostacujuca.

Velkost planety a s tym, suvisi: hmotnost planety a teda v sucinnosti velkost gravitacie na povrchu, hustota planety atd. Z toho OKAMZITE vyplyva co moze/nemoze zit na povrchu a ako to bude vyzerat. Keby na povrchu Zeme bola 10x vacsia/mensia gravitacia, tak tu nie sme. Organizmy (ze by my?) by vyzerali uplne inak.

Fantastické, pjetrove vyjadrenie. Zaujímalo by ma teda čo môže/nemôže žiť na kepleri keď už to tu tak tvrdíš... A ako to bude vyzerať.

Co tam moze zit, to neviem. Ale urcite je ta planeta rozoklana velkymi kanonmi. :-)

Vobec nejde o roznorodost povrchu, ale v prvom rade o velkost gravitacie na povrchu planety. Od nej sa odvija jednak telesna stavba (nepriamo aj zlozenie) organizmov a jednak aj velkost organizmov. A od velkosti organizmov vsetko ostatne, so si samozrejme malokto uvedomuje.

Pred prvucickou otazkou odporucam precitat si http://www.martinus.sk/?uItem=50933.

Kniha krasne vysvetluje aj zakon druhej a tretej mocniny (neumernost ploch a objemov pri zvacseni/zmenseni organizmu) a okamzite je cloveku jasne, ze liliputani s velksotou 10 cm ci 20 m obri v ziadnom pripade nemozu existovat pri totoznej stavbe ako ma ludske telo ...

Kniha okrem ineho vysvetluje preco mravec unesie 30-nasobok svojej hmotnosti napriek svojim tenkym nozickam (clovek asi tazko ze?), preco sa miniaturne organizmy doslova dokazu "plavit vzduchom" (samotny clovek asi tazko, kedze tresne na zem), preco maju velryby az 1/3 svojej hmotnosli len samy tuk (taka mucha len mizivych par % tuku) ...atd...

Sklon rotacnej osi, doba rotacie okolo osi, okolo materskej hviezdy. Zem so svojou osou kona dalsie 2 pohyby o ktorych ludia netusia.

V ktorej casti galaxie slnecna sustava je, cez ake oblasti galaxie sustava prechadza, v akej oblasti sa nachaza, na ake prvky/latky je oblast bohata (d**la tam predtym nejaka supernova?)... Z toho OKAMZITE vyplyva materialove zlozenie planety a ci bude/nebude bombardovana zvyskami sutrov v sustave. Samozrejme vyplyva z toho kopa inych veci, napr. ci bude mat mag. pole, ci bude mat nejake subdukcne zony a pohybujuce sa kontinenty ... aku bude mat atmosferu, co bude na povrchu (a nasledne aku to bude mat teplotu ... vsetko suvisi aj s velkostou a hmotnostou planety) ...

Dalsie faktory su pritomnost mesiaca planety, hmotnost materskej hviezdy a stadium jej vyvoja, pritomnost velkych plynnych planet na periferii sustavy (vysavace velkych sutrov, aby mala kamenna planety v mladost tolko netrpela) ... je toho viac ako dost ...

Uz len natrafit na identicke zlozenie planety ako ma Zem a jej krasnu strukturu tekuteho zelezneho jadra, plasta a kory a vsetky vlastnosti a javy ktore z toho pre Zem vyplvyvaju, je umenie.

No problem, Magrathea dodá :)

Az na to, ze doteraz ani my nevieme naisto, ze jadro Zeme je zelezne - nikto tam realne nebol a fyzicky to nepotvrdil. Je to len najpravdepodobnejsia z teorii podla mnozstva nepriamych merani, vypoctov a kadecoho, ale realita moze byt uplne ina.

íha! takze ani slnko sa nemusi skladat prevazne z vodika a helia, lebo tam nikto nebol... :-)

Ja sem vasi <> taky nevidel a verim, ze ji mate...

Kedze sa slnko rozpina, na Marse budu mozno vhodne podmienky o par milionov rokov. Myslim tym, take podmienky, ake su na Zemi, prirodzene podmienky na zivot...
A tym padom, Zem v tom case uz nebude obyvana. Zem bude ako sucasny Merkur, mozno Venusa. Obrovske teploty, voda bude odparena, zivot nemozny...

milionov si chcel povedat miliardy.
a zivota tam moc nebude, mars skoro nema atmosferu, a nema suvisle magneticke pole. takze nic by ta neochranilo pred radiaciou zo slnka a slnecnym vetrom. ak na marse neurobime atmosferu, a este predtym nerozhybeme jadro [geomag. pole] tak tam nic normalne [pre nas] nebude.

Podla mojho nazoru su tieto zistania uuuplne bez cenne, lebo sa pozerame do dalekej minulosti. Sledujeme planetu a vieme ako vyzerala pred 600 svetelnymi rokmi.

svetelny rok je jednotka vzdialenosti, to si ludia casto mylia, podobne je to s libro-stopou...

Ano, je to vzdialenost, ktoru svetlo prejde za 600 rokov.
Za predpokladu, ze to, co keplerov teleskop zachytava, je tiez sucast nejakeho svetelneho ziarenia, tak minimalne tych 600 rokov trvalo, nez to svetlo dorazilo k nam (kedze muselo prejst vzdialenost, ktoru svetlo prejde za 600 rokov).
Z toho hladiska mi uvaha "Sledujeme planetu a vieme ako vyzerala pred 600 svetelnymi rokmi." nepride az tak nespravna.

Oprava - malo byt napisane "ako vyzerala pred 600 rokmi" samozrejme.

ano. s tymto suhlasim

zas 600 rokov v ramci zivota planety nie je tak vela :)

no nie je...len my sme si tu nasu za poslednych 100 rozdrbali na nepoznanie. mozno aj na hentej su taki "sikovni" obyvatelia

Opravte ma, ak som zle pocital.
Ak by sme sli rychlostou aku da Mig 29 4. generacie, t.j. 2445 km/h, tak vzdialenost 600 svetelnych rokov by nam trvala cca 265 tisic rokov sedenia v tejto stihacke :D Samozrejme, ze teoreticky...
Dost dlhe cestovanie, nie?

A preco by sme tam mali cestovat? Nestaci ze si robime bordel v nasej slnecnej sustave?

Ako kto robi bordel...
Je prirodzene, ze ludia sa posuvaju stale vyssie a vyssie. Pokrok a vyskum ide dalej. Je to normalne. Ludia su zvedavi, maju vela nezodpovedanych otazok, badaju, skumaju a ked bude technologia, urcite sa aj tam vysle nejaka sonda. Ale my tu uz asi nebudeme..

Peso som tam za 161 milionov rokov, pohoda, furt lepsie jak MHD

neviem,Dopravny podnik Bratislava ma novy prirastok do rodiny MHD :)

A vedel by si napisat aspon jeden rozumny argument, aby sme tam lete na Migu-29? Druha vec je, ze by sa to ani nedalo.

cestovanie rýchlosťami blízkymi rýchlosťou svetla je celkom sranda. Ak by sme vedeli ľubovoľne zrýchľovať, tak sa tam vieme dostať aj za sekundu (pri veľkých rýchlostiach by sa vesmír akoby skrátil, čiže cestovali by sme síce rýchlosťou menšou ako rýchlosť svetla, ale na menšiu vzdialenosť). Problém je v tom, že sekunda tam, sekunda späť a na zemi (nevratne) prešlo 1200 rokov. Oni by nás mohli 1200 rokov pozorovať , ako cestujeme a ako ide u nás čas pomaly, takmer stojí.

HD 85512 b znie ako nová GPU od ATI

od AMD...ale inak suhlas ;)

wau ! GJ teleskop , najdi este aj milion podobnych planet .
ale pokial sa nevymysli nejaky pevny neutrínovy material a nejaky zdroj pulznej energie ,ktora by za kratky cas dokazala dosiahnut rychlost niekolko nasobne vacsiu ako svetlo ,tak zabudnite na velke vesmírne stahovanie OK ? xD a pokial ide o vase super brány ,tak skocte do ciernej diery ,snad najdete nejake rychlostne dialnice do vsetkych kutov vesmíru xD

mozno by stalo za pripomenutie, ze cierna diera nieje cesta nikam. je to jednoducho cierna hviezda, nic nevyzarujuca, tak husta ze neunikne svetlo ani nic ine. co sa dostane do jej blizkosti jednoducho dopadne na jej "povrch", a zostane tam, extremne huste, a bohvie este ake.

Deti, prestante radsej pozerat zcela trhle sci fi rozpravky, uz vam z warpov ide mozog nacierno.

Ked sme pri cestovani a chapania ako je mozne sa presuvat v ramci toho co existuje, ak sa pozrieme na dany sposob len tym co pozname tak sa ludstvo nikdy nedostane mimo nasu slnecnu sustavu, pretoze nasa mysel ma obrovske limity.

Cestovat je ale zcela mozne kvantovym pohybom, to znamena prjst z akehokolvek bodu existencie do akehokolvek dalsieho bodu, absolutne bez ohladu na samotnu vzdialenost. Vzdialenost ako taka je irelevantny udaj pri kvantovom pohybe.

Kdekolvek mozes byt z jedneho momentu na druhy. Udaje ako cas/vzdialenost/rychlost, su cisto len limitne vyjadrenia systemu vedomia nasej mysle. lol ...realita je zcela niekde inde.

mimo tvojho mozgu

Tvoja mysel evidentne limity nema, co dobre fukas, na jej odblokovanie? :D

asi ma zleho operatora co to nedovoluje..

Nic extra, omegovu spopolnenu rodinu zmiesanu s praskovym cukrom a instantnou kavou v pomere 1:2:3. Nie ze by v tej prvej ingrediencii boli nejake neobvykle veci, ale naopak, rad experimentujem s prichutami a korenie ma uz nebavi.