neprihlásený Utorok, 30. apríla 2024, dnes má meniny Anastázia
Francúzsko pokryje 1000 km ciest solárnymi panelmi

Značky: fotovoltaikazaujímavostiFrancúzsko

DSL.sk, 31.1.2016


Francúzsko chce v najbližších piatich rokoch pokryť tisíc kilometrov svojich ciest solárnymi fotovoltaickými panelmi, ktoré budú generovať elektrickú energiu.

Podľa Global Construction Review to v druhej polovici mesiaca oznámila francúzska ministerka pre ekológiu a energie, Ségolène Royal.

Krajina už odštartovala tendre na dodávky a na jar by sa mal uskutočniť test technológie. Projekt sa má financovať okrem iného z plánovaných zvýšených spotrebných daní na benzín.

Keďže na projekt sú uskutočňované výberové konania, dodávateľ technológie zrejme ešte nie je oficiálne vybraný. Vážnym kandidátom majú byť ale panely Wattway francúzskej spoločnosti Colas, ktorá ich predstavila na konci uplynulého roka.

Tieto panely hrubé cca 7 mm využívajúce polykryštalický kremík a majúce články o veľkosti 15 cm majú podľa údajov výrobcu efektívnosť 15% a mali by v závislosti na premávke vydržať 10 až 20 rokov.

Fotovoltaické články sú v paneloch zapúzdrené v substráte obsahujúcom pevné polyméry, na rozdiel od konkurenčnej technológie SolaRoad nie je použitá vrstva skla. Panely Wattway sa inštalujú na existujúci asfaltový povrch cesty, majú byť dostatočne pevné aj pre najväčšie vozidlá a majú zdrsnený povrch zabraňujúci šmykom.

Hoci účinnosť týchto panelov je len o niečo nižšia ako účinnosť panelov inštalovaných na strechy, solárne panely na cestách majú ďalšie nevýhody a výslednú nižšiu reálnu účinnosť. Sú totiž samozrejme viac zašpinené a najmä sú uložené horizontálne a nie v ideálnom uhle, slnečné žiarenie tak na ne dopadá pod väčším uhlom a na jednotku plochy dopadá menej žiarenia. Ich veľkou nevýhodou bude nepochybne tiež cena.


Fotovoltaické panely Wattway pre cesty od Colas, kliknite pre zväčšenie (foto: Colas / Joachim Bertrand)



Podľa reálnych skúseností z Holandska, kde podobnú technológiu testovala na chodníku spoločnosť SolaRoad, meter štvorcový solárnych panelov na chodníku dokáže reálne celoročne vygenerovať cca 58% energie v porovnaní s umiestnením na šikmých strechách, konkrétne 70 kWh oproti 120 kWh.

Holandsko je ale položené severnejšie ako Francúzsko, horizontálne umiestnenie panelov je tu väčšou nevýhodou. Na druhej strane cesty sú potenciálne špinavšie ako chodníky.


Fotovoltaické panely Wattway pre cesty od Colas, kliknite pre zväčšenie (foto: Colas / Joachim Bertrand)



Podľa údajov výrobcu Wattway by 20 m2 jeho panelov, teda cca štyri metre cesty širokej päť metrov, malo reálne dokázať pokryť energetické nároky jednej priemernej francúzskej domácnosti okrem nákladov na kúrenie. 1000 km solárnych ciest by tak malo zabezpečiť okrem kúrenia energetické potreby 250 tisíc domácností.

Colas v súčasnosti panely už dodáva záujemcom na pilotné testy. Po spustení predaja očakáva cenu na úrovni 6 eur za inštalovaný Watt výkonu, ktorá sa s masovou výrobou má výrazne znižovať. 6 eur za Wp je ale násobne viac ako u panelov na strechy, ktoré aj pri individuálnom predaji v prípade väčších panelov už majú cenu pod euro za Wp.

Pokrytím ciest solárnymi panelmi ale takýto projekt samozrejme nekončí a vyžaduje tiež infraštruktúru pre zber a dodávku generovanej elektrickej energie, ktoré sú vzhľadom na úzky profil a veľkú dĺžku plochy pokrytej panelmi výrazne náročnejšie ako v prípade veľkých solárnych elektrární pokrývajúcich celé veľké plochy v jednej lokalite.


      Zdieľaj na Twitteri


Je podľa Vás zmysluplné pri súčasnom stave technológií a účinnosti pokrývať cesty fotovoltaickými článkami? (hlasov: 331)

Áno      21%
Nie      79%


Najnovšie články:

Netflix úplne ruší najlacnejší program Basic bez reklám
Česko dáva milióny na zlepšenie 5G signálu vo vlakoch
Microsoft sprístupnil zdrojové kódy MS-DOS 4.00
Chrome plošne zapol šifrovanie odolné kvantovým počítačom, spôsobuje to problémy
Hubblov teleskop má opäť problém s gyroskopom
Google začne vyplácať dividendy, prekročil hodnotu 2 bilióny
Raspberry Pi rozšírilo ponuku modelov Compute Module
Po rokoch vypustené nové navigačné Galileo satelity, SpaceX na to obetovala raketu
Operačný systém Proxmox pre virtualizáciu vydaný v novej verzii 8.2
České železnice idú testovať WiFi vo vlakoch cez satelitný Starlink


Diskusia:
                               
 

Je to logické francúzska zákazka=francúzske panely. To iba na slovensku platí slovenská zákazka=rakúske glocky.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

glocky boli vyhodne za ceny od 265 eur bez DPH po 290 eur bez DPH za zbraň, len mi nejde do hlavy vybava za dalsich 400eur cize zase ojeb
Odpovedať Známka: 8.4 Hodnotiť:
 

vyhodne ako vyhodne. Samotna zbran ti je bez puzdra, nabojov zbytocna. Akurat ju mozu po pachateloch hadzat.

Vsade sa nasadzuju elektricke paralyzatori len u nas palne zbrane.

Ale jasne, ved domaci vyrobca neplati spravnym ludom, tak co. A este aj toho Kotlebu podporuje!
Odpovedať Známka: 1.0 Hodnotiť:
 

Niekde som čítal že tá cena je aj bez zásobníkov.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Jedna z najvacsich eko kokotin aku mohli vymysliet.
Este nech sa firma pochvali aky bordel a kolko energie je potrebnej pri vyrobe takychto clankov.
Tipujem ze potom by tato technologia vysla horsie ako tepelne elektrarne.
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

a ešte koľko tlmičov áut sa pri tom spotrebuje ... milujem, keď sú niekde v mestách na ceste tie blbé mačacie hlavy, čo to robí s autom a toto bude ešte lepší luxus, ak to chcú dávať na cesty aj mimo miest ...
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Mačacie hlavy sú, až na pár výnimiek, tam kde autá nemajú čo robiť - pešie zóny, električkové pásy.
Odpovedať Známka: 6.8 Hodnotiť:
 

Väčšia k0k0 ako spaľovať dinosaurov a platiť za to Arabom, Rusom a Texasasanom nieje.
Držím palce.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Na Slovensku žiadna cesta nevydrží 10-20 rokov bez výtlkov, takže to nieje nič pre Slovensko.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Je pravda to že solarny panel vyrobí menej energie za celú jeho životnosť, ako bola spotrebovaná na jeho výrobu?
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

Nie nieje to pravda.
Podobne vysledky vychadzaju dnes uz trocha historicky na zaklade toho, ze sa v jednom momente vo velkom zacala vyroba fotovoltaickych clankov ktore maju na zaciatku naozaj pomerne velku spotrebu energie na vyrobu.
Takze existovala urcita doba, kedy bolo viac energie fotovoltaickymi clankami spotrebovana, ako bola zo vsetkych clankov vyrobena. To ale neznamena, ze tie clanky v tom momente "vybuchli" a prestali E vyrabat...
Samozrejme bezne clanky ovela viac energie vyrobia ako spotrebuju po celej dobe ich zivotnosti a to aj napriek postupnej pomalej degradacii v case (neviem ako je to ale z clankami urcene do vesmiru kde je efektivita/hmotnost/velkost trocha inak optimalizovana)...
Odpovedať Hodnotiť:
 

teoreticky je to pravda pre všetky zdroje elektrickej energie v uzavretom systéme, akým je vesmír a z pohľadu energie ako takej vyrobí ktorýkoľvek zdroj energie len toľko energie, koľko bolo spotrebovanej na jeho výrobu, avšak z pohľadu energetického systému "Zem" využívame energiu, ktorá tu dávno pôsobila pri vytváraní atómov, ktoré sú použité na výrobu zdrojov energie, plus v prípade solárnych panelov je to ešte aj energia získaná zo Slnka v čase ich prevádzky, takže z tohto pohľadu vyrobia solárne články viac energie, než bolo potrebné vynaložiť bezprostredne počas výroby z už existujúcich zdrojov ... podobne Urán alebo Plutónium by sa neoplatilo vyrábať, rovnako ako ani fosílne palivá, pokiaľ by sa už prirodzene nenachádzalo v našom prostredí a len preto sú pre nás efektívnym palivom, pretože podstatná časť energie do nich bola "vložená" bez nášho zásahu už v minulosti ...
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Presne ako hovoris. Iba tipujes.
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

ta zvysena brzdna draha a zvyseny pocet nehod bude len zanedbatelny vedlajsi efekt ?
Odpovedať Známka: 5.8 Hodnotiť:
 

a ešte keď zasvieti na vodiča zapadajúce slnko, tak sa to bude nádherne lesknúť ...
Odpovedať Známka: 6.6 Hodnotiť:
 

presne toto ma napadlo. polarizacne okuliare zrejme vo francuzsku budu velka moda. :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Solárny panel nebude odrážal slnko, má ho pohltiť a vyrobiť el. energiu. Na obrázku je zrejme skorý prototyp na testovanie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

skúšali vôbec, ako sa vozidlo chová na takom povrchu? ... hluk a brzdná dráha možno ani nie sú najväčší problém ... ak sa tie panely rozbijú pri nejakej väčšej nehode, nechcem si predstaviť, čo ten bordel urobí s telami posádky ...
Odpovedať Známka: -0.6 Hodnotiť:
 

Samozrejme ze to neskusali. Testy este len zacnu. Ale tender uz vyhlasili. Co ine by si cakal od vynalezcov DPHcky?
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Francúzi posunú výtlky na úplne nový level.
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

ako sa hovori aj blby krok je krok. aspon tento mierne nedomysleny napad odhali nedostatky tejto technologie pre tento sposob pouzitia. to ostatnych odradi od jej pouzitia. nechapte ma zle, slnecna energia je urcite cestou spolu s inymi obnovitelnymi zdrojmi energie ale toto sudruhovia fakt nie :D panel na ceste :facepalm:..
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Tak tomu hovorím koniec zdravého rozumu. Keď chcú mať nejakú účinnosť, nech to dajú teda vedľa cesty a oplotia proti vandalom. Ale dať to rovno na cestu, nech to autá do roka rozbijú a nech im odrazené Slnko nesvietl len zhora, ale aj zdola. Motoristi vedia o čo ide a ostatní, nech sa po daždi vydajú oproti Slnku. Človek vtedy nevidí pred seba absolútne nič. Takže vidím zvýšenie nehodovosti. Toto mohol len magor vymyslieť.
Odpovedať Známka: 2.6 Hodnotiť:
 

Bozee Francuzska vlada zabudla asi prist na DSL lebo kolko geniusov ktori vsetko vedia vsade boli a vsetko videli. Tu debilita prekvita. Hlupaci samozrejme ze to maju otestovane vy demeti plupi
Odpovedať Známka: -4.1 Hodnotiť:
 

Zabojedi este nic dobre nevymysleli.
Odpovedať Známka: 4.4 Hodnotiť:
 

Ale hej, vymysleli.
FUNESA.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nemaju nic otestovane a jedine co prekvita je rozkradanie fondov a kseftarstvo v statnej sprave. Je to mrhanie tymi panelmi a s ekologiou to skoro nic nema. Inde vo svete davaju tie panely do stredu dialnice a maju ucinnost ako na streche.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

tak podme trochu matematiky.. 1m2 da podla vyrobcu 70kWh rocne = 20m2 da 1400kWh rocne, resp 21000 za celu zivotnost 15rokvo (priemer toho co dava vyrobca). Myslis si, ze to je primerna spotreba 1 francuzskej domacnosti? Lebo na Slovensku to ma 1 rodina tak na 4-5 mesiacov. Ale verme vyrobcovi.. Ok, co ta sranda stoji? to nevieme lebo cislo 6€ za 1W vykonu je nezmyselne. Slnko svieti dajme tomu 8 hodin denne = 2920 hodin za rok, cize 1m2 ma priemerny vykon 24W = 144€/m2 (to nebude realna cena, ta bude vyssia). Ok nasich 20m2 teda stoji 2880€. Ked kupime 21000kWh normalne od elektrarni tu na SK, stoji to 2940€

Na to priemerne inteligentny investor nepristupi ani s pistolou pri hlave..
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Lenže o to vôbec nejde. Vo svete, kde sa dá ropa kúpiť pod 30$ za barel (od Daešu pod 20$) sú všetky zelené technológie nahovno. Všetko funguje s obrovskými prebytkami, priemyselná výroba, poľnohospodárstvo. Ničoho nie je nedostatok.

Švajčiari vážne uvažujú, že každý dostane mesačne na hlavu 300EUR ako cigáni dávky. Len tak, prenič zanič. V Európe je už dnes technicky možné spustiť vysnený komunizmus.
Lenže čo potom? Bordel a pracovná morálka, čo sme tu mali za socíku je nič oproti tomu, čo by tu nastalo.
------------------>
Odpovedať Známka: 2.9 Hodnotiť:
 

------------------>
Dnes sa len hľadajú spôsoby, ako zamedziť rozvratu a na to je úplne nevyhnutné vytvoriť nedostatok, aby boli ľudia donútení pracovať. A samozrejme, musia sa vytvoriť pracovné miesta aby mali kde. Jednak pre tých, čo dokážu len hádzať do miešačky a jednak pre tých, čo do miešačky zaboha hádzať nebudú, lebo veď majú titul.

Na to sú zelené technológie. Čím komplikovanejšie, tým lepšie. Čím drahšie, tým lepšie. Tých umelých peňazí je už toľko, že je umenie vymyslieť tak drahú pičovinu, aby sa dali vôbec niekde relevantne investovať.
Odpovedať Známka: 7.3 Hodnotiť:
 

tych penazi az tolko nebude, ked uz aj Merkelka vyhlasila, ze "po vojne vsetci domov!" :) Zacinaju to vyhlasovat aj ostatne staty, takze pomaly prideme k tomu, ze Orban mal pravdu hned na zaciatku, nemali do EU pustit ani nohu!!!
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

máš pravdu, až na to, že my obyčajný sme to vedeli od začiatku
Odpovedať Známka: 6.4 Hodnotiť:
 

len to ze ich rocne slimaci vyjdu na smiesnych 35 miliard
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Musia nejako zamestnat utecencov. Inac suhlasim, je to chujovina, a testovat to na ceste este vacsia.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

matkoooo > Mudronova/BA je ta vynimka? alebo ako
potom ulica pred katedrou architektury v BA.

a takych uliciek este velaaa. V pesej zone su take mensie kocky ale nie tie kalsicke velke macacie hlavy.
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

Dobrý deň, rád by som vám položil niekoľko otázok. Vždy som sa zaujímal o ľudí, čo ležali niekoľko rokov v kóme a potom sa prebrali.
Aké to je? Zmenil sa svet na nepoznanie alebo je to všetko po starom? Mávate ešte rannú erekciu? Nechcete sa niekedy prísť pozrieť do Bratislvy, čo je nového?

http://dopice.sk/TotoJeMudronovaTyTupaHlava
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

No,úprimne povediac debili sú naďalej len debilmi a chytráci sú stále ešte chytrí ;-) Rozdiel je len asi v prepracovanejšej manipulácii más...Hm,blava?Ta...
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Keby len rannú :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Škaredá ulica,jak celá blava.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Životonost 10 rokov to je mi ekologia
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

7mm hrube "sklo" alebo co to bude, po ktorom budu chodit kamiony, v zime to bude odhrnat velke tucne auto s radlicou a posypat chemikaliami, ak bude mat zivotnost 10 rokov tak si zjem papuce.
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Kludne zezer aj hajzlovu kefu, toto 10 rokov urcite neda.
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

Francúzi sú moderný národ, ktorý sa nebojí skúšať nové technológie a postupy. Ďaleko na východe sú však národy, ktoré ostanú ešte desiatky rokov za moderným svetom. A ešte si dovolia kritizovať snahu francúzov zlepšovať svoju krajinu. Miliardy im kradnú pred nosom červené netvory ako hranol, prašivý bulhar alebo hocaký košický "barón". Že im nie je hanby!
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

Podaj trestné oznámenie a nekecaj.
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

vynikajúci nápad ako utopiť peniaze, akoby už boli všetky strechy pokryté panelmi a nemali sme ich kam umiestňovať. Myslím že v EU je zdravý rozum v dnešnej dobe veľmi nedostatková komodita.
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Slovensko by mohlo pokryt aspon 1000 km ciest asfaltom. Lebo ten nonstop tankodrom z TT domov ma ozaj nebavi a levitovat dlho neviem.
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

Nie, to by premier nespravil. Ani Kmotrik ani Siroky este firmu na dodavku panelov nemaju :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ani to levitovanie uz nepojde. Na to treba dosiahnut urcitu rychlost na nasich cestach a o to sa uz postaraju nase zabky z ich novou mobilnou aj stacionarnou technikou. Pekne budes skakat po hrboloch ako vsetci ostatni.
Odpovedať Hodnotiť:
 

mam silne podozrenie, ze pod snehom budu mat este o nieco mensiu ucinnost.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Kedysi som čítal, že keby boli všetky cesty a diaľnice v USA pokryté takýmito solárnymi panelmi, tak by sa 3x pokryla spotreba elektriny v USA.
Vidím minimálne jeden mimoriadne rozumný dôvod podporovať obnoviteľné zdroje energie - zabezpečenie nezávislosti od ropy a arabských šejkov. Vidíme, čo sú západní politici kvôli udržaniu dobrých vzťahov s arabskými vládcami (a možno aj zvýšeniu vlastného konta) urobiť...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

nedocital si do konca: ...a elektrina by bola 3x drahsia.

To neznamena len, ze namiesto 0.0001 zaplatis 0.0003. To znamena, ze namiesto 30/mes. zaplatis 100/mes. Kazdy mesiac. A za chleba, co upecu z tej elektriky zaplatis namiesto 1E aspon 2E, za vsetko, co s tou elektrikou vyrabaju (=vsetko) zaplatis aspon 1.5 - 2x viac, lebo genialna logika hovori, ze ak elekriny odberas viac (podnikatel), tak platis viac za jednotku.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

plus by to este nefungovalo, lebo k solaru musis mat aj zalohu v rovnakej kapacite. Solar nikdy nemoze byt hlavna zlozka, alebo by sa museli stavat obrie baterie (precerpavacka sa neda postavit hocikde a ani tolko precerpavaciek sa neda). Vo vysledku by to nebolo len 3x drahsie ale viac krat.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A vecer a v noci by si bol pri sviecke a ziadna vec na elektrinu by nefungovala. Skvely plan.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja si ten televizor kludne pozriem aj pri svieckach (sk grinpis Truba)
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Prečo to vlastňe treba DÁVAŤ NA CESTU??
Čo kebi virobili kvalitnú plachtu so životnosťou 50 rokov..
A túto dali NAD cestu alebo NAD chodňík!
Stačilo bi LEN pár stĺpikov.. a autá bi ňerobili zbitočňe ťieň! A chodci ňezmoknú, ňedostanú úpal.., a autám sa v dažďi zlepší viďiťeľnosť...
(stačí tú plachu jemňe nainštalovať šikmo.. a dážď spadňe na jednu stranu....)
Odpovedať Hodnotiť:
 

daj si plachtu na hlavu, odid do tmaveho lesa a uz sa neukazuj ty plachta
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja chcem dymiace barabizne, panely sú pre ženské! Rád si predstavujem, že mám ten komín. :C
Odpovedať Hodnotiť:
 

No a este ked zacnu padat krupy alebo erozia pody... Bordel z panela vytecie do pody a mozme veselo popijat

Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár