neprihlásený Sobota, 20. apríla 2024, dnes má meniny Marcel
Orange má problémy s DSL, musel vypnúť prihlasovanie a vymieňa routery

Značky: DSLOrangeInternet

DSL.sk, 3.9.2017


Telekomunikačný operátor Orange zaznamenáva v posledných dňoch vážne problémy s poskytovaním pripojenia technológiou DSL cez telefónne linky, keď časti užívateľov toto pripojenie prestalo fungovať.

Routery týchto zákazníkov sa okrem iného evidentne nevedia prihlásiť pri vytváraní DSL spojenia. Príčina zatiaľ nie je známa, podľa dostupných informácií je jednou z možných príčin pripadajúcich do úvahy zmena na strane routerov, ku ktorej mohlo prísť napríklad po nepodarenej aktualizácii firmvéru uskutočnenej Orange-om ale tiež napríklad po masovom bezpečnostnom útoku.

Problém môže mať ale aj iné príčiny, pomenovanie definitívnej príčiny očakávame od operátora.

Problém

Problémy evidentne odštartovali už minulý piatok 25. augusta. Hoci čitatelia DSL.sk sa v diskusiách na problémy sťažovali už od soboty rána, redakciu prví kontaktovali až na konci tohto pracovného týždňa. Nie je jasné, či sa problém ku koncu tohto týždňa stupňoval, podľa infolinky ale niektorým zákazníkom mohli problémy odštartovať až tento utorok a sťažnosti sa stupňovali ku koncu týždňa.

Informácie zverejňované spoločnosťou Orange najmä v internetových diskusiách, z infolinky operátora, zo skúseností a testov našich čitateľov a nášho testu sú dostatočné na charakterizáciu problému respektíve jedného z jeho prejavov aj riešenia. Keďže incidentom sme sa začali zaoberať až na konci pracovného týždňa, Orange nám bohužial cez dni pracovného voľna zatiaľ nevedel poskytnúť detailné oficiálne informácie. Tie prisľúbil na pondelok.

Problém sa podľa dostupných informácií týka zrejme len zákazníkov s jedným konkrétnym ADSL routerom TP-Link TD-W8951NB, ktorý Orange ale oficiálne dodáva a má ho tak zrejme relatívne vysoký počet zákazníkov. Hoci Orange v inštrukciách pôvodne hovoril aj o iných routeroch, podľa sobotňajších informácií infolinky sa majú problémy týkať len tohto modelu.


TP-Link TD-W8951NB, kliknite pre zväčšenie (foto: TP-Link)



Router sa okrem iného evidentne nevie protokolom PPPoE prihlásiť pomocou prihlasovacích údajov Orange-u. Samotná DSL linka zabezpečovaná cez telefónne vedenia Telekomu a v jeho réžii sa zrejme úspešne pripojí, prihlasovanie zákazníka realizované protokolom PPPoE pomocou ktorého Orange autentifikuje a autorizuje zákazníkov ale postihnutým zákazníkom nefunguje.

Bez prihlásenia tak router nie je úspešne pripojený na Internet, hoci DSL linka je spojená.

Riešenie

Orange v reakcii na problém evidentne uskutočnil vypnutie potreby prihlasovania cez PPPoE a užívateľov pripojí na Internet aj keď sa ich routery neautentifikujú správnymi prihlasovacími údajmi cez PPPoE.

Ak má ale postihnutý router vyplnené prihlasovacie údaje a pokúsi sa prihlásiť, prihlásenie sa podľa testu čitateľa nepodarí a na Internet sa nepripojí. Riešením je tak vymazať z nastavenia routera prihlasovacie údaje k PPPoE pripojeniu, ktoré poskytol Orange. To sa dá vo webovom rozhraní routera s následným napríklad reštartom routera.

Užívateľom začal Orange ale radiť vyresetovanie routera do továrenských nastavení. To samozrejme odstráni prihlasovacie údaje ale aj ďalšie nastavenia užívateľa ako napríklad WiFi siete. Podľa infolinky operátor toto radí zákazníkom, keďže routery môžu byť v stave, že sa do webového rozhrania nedá prihlásiť.

Podľa infolinky operátor tento piatok začal nahrávať na routery, ktoré majú zákazníci od neho, nový firmvér riešiaci problémy. To má byť údajne ale možné len v prípade hardvérovej revízie 5 a vyššej.

Zákazníci majú ale podľa infolinky router TP-Link TD-W8951NB aj v revíziách 4 a 3. Podľa podpory a skúseností zákazníkov v týchto prípadoch Orange routery vymieňa, pričom podľa pracovníka podpory tu nemá byť vyriešenie pomocou nového firmvéru k dispozícii. Postihnutí zákazníci môžu kontaktovať zákaznícku linku a v prípade, že im toto riešenie vyhovuje, im Orange na predajni router vymení. Na niektorých pobočkách ale podľa zákazníkov nie sú routery na výmenu k dispozícii.

Podľa infolinky by malo pripojenie aj zákazníkom týchto verzií routera po zmazaní prihlasovacích údajov fungovať a môžu tak zvoliť aj iné riešenie, napríklad zaobstaranie vlastného ADSL modemu / routera.

Orange prihlasovanie ale opäť podľa dostupných informácií zapne. Kedy sa tak stane ale nie je jasné.

Príčina

Keďže Orange nám cez dni voľna nevedel zabezpečiť oficiálne informácie, oficiálne informácie o príčine zatiaľ nie sú k dispozícii. Podľa tvrdenia pracovníka infolinky zo soboty minimálne na infolinke príčinu ešte v sobotu nepoznali.

Spoločnosť ale zrejme aj príčinu problému pozná, keď mala údajne v piatok začať nahrávať na časť postihnutých routerov nový firmvér.

Keďže prihlasovanie do incidentu fungovalo aj na postihnutých routeroch, evidentne prišlo k nejakej zmene v prihlasovaní s dopadmi týkajúcimi sa uvedeného modelu. Podľa nášho testu na inom routeri a evidentne podľa stavu pripojenia ostatných zákazníkov prihlasovanie naďalej ako také funguje, bohužial router TP-Link TD-W8951NB k dispozícii nemáme a presný technický problém pri prihlasovaní nemôžeme detekovať.

Možnú príčinu tohto prejavu incidentu je možné zaklasifikovať zrejme medzi tri typy, zmeny na strane routerov, zmeny v implementácii autentifikačných protokolov alebo problémy na strane autentifikačných serverov Orangu alebo zmeny v infraštruktúre a službách zabezpečovaných aj pri DSL pripojení od Orange Telekomom.

Vzhľadom na zatiaľ chýbajúce stanovisko Orange zatiaľ nie je známe čo je príčinou tohto prejavu, ako pravdepodobnejšie sa zdajú prvé dva typy príčin.

Nie je samozrejme vylúčené, že incident je komplexnejší a tento prejav a jeho príčina sú dôsledkom komplexnejších problémov a faktorov.

Čo sa týka prihlasovania, zmena alebo problémy na strane autentifikačných serverov Orange sú reálnym kandidátom. Na druhej strane vyzerá byť vysoko nepravdepodobné, že takáto zmena by nebola vratná respektíve Orange by problémy nedokázal vyriešiť za viac ako týždeň a namiesto toho radšej vymieňa routery zákazníkom.

Zo zatiaľ dostupných informácií tak ako pravdepodobnejšia vyzerá zmena na strane routerov. Keďže takúto zmenu by masovo pochopiteľne neuskutočnili zákazníci, ak ide o tento prípad, zmena bola uskutočnená niekým iným ako zákazníkmi.

Možnou príčinou môže byť masová aktualizácia firmvéru realizovaná Orange-om, ktorá vyústila do nekompatibility prihlasovania. Informácie pracovníka infolinky o tom, že do webového rozhrania routerov sa údajne bežne nedá dostať, poukazujú na tento možný dôvod a navyše zrejme v nejakej miere aj technicky nepodarenú aktualizáciu.

Podobné prejavy by tiež mohol mať ale aj masový útok na tieto routery. Útoky na domáce WiFi routery s cieľom vytvorenia botnetov sú v posledných rokoch pomerne bežné a stav bezpečnosti bežných domácich routerov bohužial nie je dobrý, v mnohých modeloch so štandardným firmvérom sa nachádzajú zneužiteľné bezpečnostné zraniteľnosti.

V príbuznom modeli TP-Link TD-W8951ND sa nachádzala, ako sme upozorňovali v tomto článku, napríklad minimálne zraniteľnosť rom-0, ktorá umožňuje z Internetu získať administrátorské prihlasovacie údaje. V ktorých verziách hardvéru a firmvéru bola respektíve je prítomná nie je jasné, pre hardvérovú revíziu TD-W8951NB v4 ale TP-Link ponúka posledný firmvér z roku 2012 a Orange aktualizáciu firmvéru pre túto revíziu neponúka. Informácie o zraniteľnosti rom-0 sa ale objavili až na prelome 2013 a 2014.

Nie je jasné aké štandardné nastavenia má router dodávaný Orange-om čo sa týka prístupu na webové rozhranie z Internetu, vzhľadom na štandardné prihlasovacie údaje admin / admin by zrejme ale aj prípadná prítomnosť zraniteľnosti rom-0 nemala veľa meniť na bezpečnosti prihlasovania k webovému rozhraniu.

Dopady vypnutého prihlasovania

Riešenie použité Orangeom, vypnutie potreby korektného PPPoE prihlásenia pri DSL, môže mať potenciálne niektoré dopady. V prvom rade overenie prihlasovania je zrejme podľa sobotňajšieho testu vypnuté pre všetkých zákazníkov.

Prihlasovanie slúži samozrejme na to, aby operátor priradil dané pripojenie ku konkrétnemu zákazníkovi a podľa toho mu nastavil prípadné obmedzovanie rýchlosti, počítal prenesené dáta a kontroloval dosiahnutie limitu FUP.

Teoreticky by Orange mohol zákazníkov, ktorí sa neprihlásia, stále identifikovať aj na základe informácií o fyzickej linke využívanej zákazníkom. Či na identifikáciu v reálnom čase využíva aj tieto údaje nie je jasné, ak takúto identifikáciu doteraz ale nemal implementovanú, je nepravdepodobné aby ju doplnil kvôli tomuto incidentu.

Ak neprihlásených zákazníkov v súčasnosti v reálnom čase neidentifikuje a nepriraďuje k nim ich pripojenia, v takom prípade zrejme nemá ani ako vedieť na akú rýchlosť ich obmedzovať a počítať nimi prenesené dáta. Samozrejme dáta sa potenciálne dajú započítať ale aj spätne, neskorším spárovaním pripojení napríklad na základe prípadných spomínaných údajov o využívanej linke.

Rýchlosti sú zase limitované aj nastaveným rýchlostným profilom DSL linky. Rozdiely môžu zaznamenávať v prípade ak Orange pre neprihlásených zákazníkov pre istotu povoľuje najvyššie ponúkané rýchlosti len zákazníci, ktorí majú prípadne nastavené vyššie profily ako je ich program.

Aké dopady reálne má využívanie pripojenie bez prihlásenia zisťujeme od operátora.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

NASA otestuje nový vesmírny pohon v podobe solárnej plachty
V najbližších dňoch bude spustený nový vysielač digitálneho rádia
Seriál Fallout podľa počítačovej hry bude mať pokračovanie
Budúci týždeň budú vydané dve dôležité linuxové distribúcie
Špehovacie satelity SpaceX už snímkujú Zem, s vyšším rozlíšením ako doterajšie
Linux si na PC drží podiel 4%
AI výkon tohtoročnej generácie Intel CPU bude vyšší ako 100 teraops/s
Apple bude mať nový seriál o alternatívnom sovietskom vesmírnom programe, predĺžila For All Mankind
Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia
O2 spustilo predaj na diaľku. Namiesto eID sa fotí tvár a občiansky, nedá sa objednať eSIM ani predplatenka


Diskusia:
                               
 

Don't fuck with DSL.sk, or…!
Odpovedať Známka: -7.9 Hodnotiť:
 

pred tyzdnom som musel dat reset zariadenia a prihlasit sa.

pred par dnami som musel dat reset bez prihlasenia.


rychlost predtym - 2.5mb/s, teraz - 0.5mb/s


ta sekcia o identifikovani konkretneho zakaznika a priradeni rychlosti je teda len teoretizovanie, v praxi to nastavili natvrdo parchanti.
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

sak si stahni original rom z tp stranok
http://ix.sk/96K5T
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Posledné 2 dni mám problém s routerom TP-Link Model No. TL-WR1042N / TL-WR1042ND. Mrzne tak, že sice odpovedá na ping z LAN strany ale neroutuje a ani prihlásiť sa naň nedá. Pomôže iba vyp/zap. Predtým držal celé mesiace. Teraz zamrzne cca 3x za deň. Služba je Magio optik. Máte niekto podobné problémy s opt. Magiom Telekom pripojením a týmto routerom ?
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Mam podobny problem ten isty typ... Drzal cele veky a teraz zamrza... ci je to vekom alebo don niekto busi a tym padom vytuhne tazko povedat - ale nie som zakaznik telekomu
Odpovedať Hodnotiť:
 

Podla mna mas 1043ND. Daj tam openwrt a skontroluj adapter.


Odpovedať Hodnotiť:
 

Kiež by si mal pravdu. Mám však 1042 a na ten sa openwrt dať nedá :(
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kedysi Orange DSL bol lacnejsiako od telekomu, ale bol spolahlivy. Od cca 2015 vypadky, prepady rychlosti a pod. Kto ma v dosahu LTE oss swanu, slovanetu, o2, odporucam to. Ping ako dsl, rychlosti vyrazne vyssie a bez vypadkov. Som zvedavy ako dslho telekom i orange budu dojit DSL bez toho, aby don investovali, obnovovali. Napr. porty. Treba zahlasit na infolinku, urobia s vami kolecko vypinania-zapinania a ked im tam zavolate po 3krat, nadialku restartnu port na dslame a DSL nabehne... Akoze takto nie!
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Ja s tým práveže problém nemám. To, že nie je najlacnejší je pravda a práve preto od nich o mesiac odchádzam do Swanu (ako 6 ročný zákazník mám nejaké úľavy. Dnes už najlacnejší nie sú ani oni. Ale hovorím, výpadky Orange nemám. Raz bol síce výpadok, ale aj to bol celkový výpadok Telekomu v celej dedine.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Podobne ja, nepamätám kedy som mal naposledy výpadok (od 2011). Rýchlosť stabilná, moja spokojnosť tiež 😀. To o mobilnom signále od rovnakého operatora nemôžem povedať
Odpovedať Hodnotiť:
 

Swan: dostanes verejnu ip adresu?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Myslím, že áno.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Pokiaľ ide o to LTE, hovoríš nezmysly. Určite nie je lepšie než DSL!

DSL je u mňa úplne v pohode. V istých ohľadoch dokonca lepšie než nejaké zrakové (optické) od SWANu (aj keď oveľa drahšie).

Jedna známa si od SWANu objednala pripojenie "Internet M", teda 70/7 [Mbit/s]; spočiatku to ide naplno, ale po prenesení asi 200 MB/s to zaškrtia na 300 KB/s. Takže sťahovanie ide naplno len z Mega.nz, pretože odtiaľ sa stahuje v 4 prúdoch po malých častiach.

Známa sa chystá odstúpiť od zmluvy a požiadať o zriadenie nového pripojenia s rýchlosťou 50/5 [Mbit/s].

Ono treba mať hlavne lepší obojmenič (modem), nie ten šupácky od poskytovateľa.

Ja osobne odporúčam TP-Link Archer VR200v AC750 z Nemecka, pri troche šťastia sa dá vydražiť aj za 27 €, s dopravou za 35 € - preposlanie cez sklad Maiboxde.cz v Žitave. Nahrajte si tam najnovšie vybavenie ("firmvér/firmware"), v tom prvom je rozhranie len v nemčine.
To je moja skúsenosť.

Odpovedať Hodnotiť:
 

Tento router som spociatku mal... prve roky (2) OK, potom zacal zamrzat alebo sa tam nedalo vobec prihlasit, pripadne po restarte, nasledne uz len po tovarenskych.. siel sa vymenit.. dalo novsiu HW reviziu, chcel som rovno VDSL nedalo sa .. no OK..

aj ta novsia HW verzia tie same problemy a nesla ani tlaciaren.. na druhe den siel prec a kupil som ASUS...
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

ASUS som mal, zasekávali sa mi s ním videá aj sťahovanie. Kúpil som čínsky Tenda - bez problémov.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

osobne som mal 2 asusy a nemam s nimi dobre skusenosti.. nebolo nad Vigor 2700VGST..
inak je hrozne jak na slovensku ludia stale funguju na prahistorickych rychlostiach ako 5Mbps.. rozmyslam ci to vobec zvlada fullhd youtube..
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

zas upratovacka vytiahla kabel? alebo len vedenie setrilo na zlom mieste ?
mozno je to karma za tie IPv6 a 99eurove IPv4
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Kupil som si po 4 rokoch pouzivania tohto shitu vlastny a mam pokoj!
Vypadok bol v sobotu okolo 12:45 ked linka spadla a 10 minut sa snazil prihlasit router do siete, ale potom Orang-u napadlo, ze hen pustia mi to uz :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Presne o tom to je!
Treba tam dať novodobý (moderný) VDSL2 obojmenič (modem) so smerníkovaním (vektoringom).

Odpovedať Hodnotiť:
 

tiež mám tento router od orangeu a ide mi všetko bezproblémov.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kontaktujte nás prosím na redakcia at dsl.sk
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Poprosim o radu

Kde zaregistrovat .sk domenu?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

rada: neregistrovat .sk domenu a nedavat peniaze sk-nic
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Ani ak silou mocou chcem .sk domenu?
Odpovedať Hodnotiť:
 

ani ak silou mocou chces .sk domenu
Odpovedať Známka: 5.4 Hodnotiť:
 

nechapem preco
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Radšej si vezmi .eska ako .sk
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Naopak, odkedy sa dostal zo slovenských zlodejských papŕč, je veľká šanca na zlepšenie. Treba podporiť.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Tento problém jasne poukazuje na dôsledky toho, keď operátor chce rozhodovať aj o tom, do čoho sa vôbec nemá čo starať. Robí to Telekom, Orange a určite aj ostatní. Riešenie situácie by pritom bolo jednoduché:
- Všetkým poskytovateľom pripojenia treba natrvalo ZAKÁZAŤ, aby určovali zákazníkom typ routera, ktorý majú použiť. Operátor nemá čo vnucovať zákazníkom zariadenia, ktoré sa mu páčia alebo sú pre neho výhodné. Operátor má poskytovať službu, ktorá bude fungovať na všetkých routeroch daného typu, dostupných v obchodnej sieti. A bodka. Ak to nedokáže, nech službu neposkytuje. Zákazník má právo si vybrať, cez aké zariadenia budú pretekať aj jeho osobné údaje. Operátor do toho nemá kecať.

Lebo presne takto to dopadne vtedy, keď sa zákazníci naviažu napr. na určitý router. Stačí jedna drobná chyba a je z nej masový problém. A to už nehovorím o tom, že sa do nejakého routera nemôže používateľ ani prihlásiť. Tak to už je vrchol drzosti operátora.
Odpovedať Známka: 2.6 Hodnotiť:
 

Ten router ta nenutia pouzivat, iba davaju zakaznikovi ponuku, ze mu ho zadarmo, alebo za symbolicku cenu daju spolu s objednanou sluzbou, vdaka jeho viazanosti.

Ludia sa potesia, ze usetrili par desiatok bubakov za DSL router (vacsina ludi sa nevyzna co je kvalita a co je smejd, spolieha sa teda na "odbornika", cize predajcu sluzby) a oni sa potesia, ze si naklonili zakaznika (vdaka komplexnej dodavke sluzby "na kluc") a zaroven, ze mu daju nieco okliestene, na co oni potom maju dosah (cize mozu konfigurovat a diagnostikovat cez TR-069 pristup, co nemozu pri zariadeniach, ktore si zakaznik sam kupi a pripoji).
Cele to navyse zaobalia aj kecmi o garantovani kvality pri pouziti ich zariadenia (obchodny blabol, ich technici sami by si taky sunt doma nepripojili ak by im zalezalo na kvalite a stabilite) a lahsom diagnostikovani problemu (vdaka TR069 nemusi zakaznik spolupracovat pri prezerani dat..)
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Ono sa to aj da..
Mat vlastne zariadenie vo vacsine pripadov, da sa to dohodnut. Ovsem niekedy je to krkolomne ako v pripade optiky,alebo koax pripojenia.. Ovsem vzdy sa da ich masinka nastavit do modu bridge. Za tymto tzv.prevodnikom z koax,optika na LAN je potom mozne mat napr mikrotika a tam ci uz dhcp,alebo rozny typ autentifikacie nastavit, tym padom je problem vacsinou zazehnany.
V tomto pripade nemaju co nastavovat,inovovat alebo podobne.. Kedze ich masinka je len bridge,len obycajny prevodnik
Odpovedať Hodnotiť:
 

Aj nam sa v poslednom case vyrojili vyhackovane Dlinky, ktore utocili na telnet po kadejakych IP...
Jedine riesenie je nemat taketo "routre" na verejnych IP adresach :) 90% domacim staci privatna. Zvysku sa da normalny router.
Odpovedať Hodnotiť:
 

ja ziadny problem s mojim ciscom nemam ;-)
jaaaaaj, a mozno este aj preto, ze pre vyjebancov z orange mam len zdvihnuty prostrednik...
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Zacalo to uz zaciatkom tyzdna a postupne sa to nabalovalo. Podla mna ide zase o nieco podobne ako bolo pred 2-3 rokmi ked v nimi dodavanymi routermi (DLINK) bol zverejneny backdoor, a pomocou neho si nejaky bot nahral do routeru skodlivy kod. Tento zabezpecoval to, ze do kazdej stranky vkladal reklamy. Opreveny FW pre ten ich router neexistoval, po nahrati aktuálneho sa po case do neho dostal skodlivy kod. Riesenie modem vyhodit. A co na to vtedy Orange? Ze o nicom takom nevie....
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mam iny (vlastny) router Tp Link a chyba sa zacala prejavovat cca piatok v noci. Nepripojene na internet. Teta na helpdesku povedala ze treba dat prazdne meno a heslo, co zial na mojom nebolo mozne zadat (meno bolo pozadovane)... po chvilkr hrania zabrala medzera a internet ide cca 5-10 mbps namiesto platenych 20....
Odpovedať Hodnotiť:
 

Kontaktujte nás prosím na redakcia at dsl.sk
Odpovedať Hodnotiť:
 

využívam dsl na dvoch miestach v obci, na jednom je router tplink od orange, ale zablokovaný prístup, na druhom mieste je tiež router od tplink no mnou zakúpený a aktualizovany. mne dsl funguje, od suseda viem ze ma s tým niekolko dní problém, mne zatial funguje vsetko ok
Odpovedať Hodnotiť:
 

Toto je možne snať len na slovensku. Keď som na pobočke pohrozil ze chcem odstupiť od zmluvy, ich odpoved bola že im budem musieť za to ešte aj zaplatiť. Zvažujem teda podanie žaloby za nedodržanie zmluvnych podmienok z ich strany. Lepšia by bola hromadna žaloba od zakaznikov. Neskutočne so si Orange dovoluje. V zahraniči by už vraciali peniaze ludom oni!!!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Sťažoval som sa asi pred mesiacom na DSL a nepomohlo to. Je to ako ste napísali v diskusii - neprtestrelné. No tým má stratili a ešte ich očiernim pred každým kdo sa o to zaujíma....
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár