neprihlásený Pondelok, 13. januára 2025, dnes má meniny Rastislav
Odštartovali známe preteky efektívnych solárnych áut, opäť vedú Holanďania

Značky: fotovoltaikaelektromobily

DSL.sk, 9.10.2017


V nedeľu odštartovali v Austrálii tradičné preteky solárnych elektromobilov World Solar Challenge, ktoré sa konajú každé dva roky a svoju históriu odštartovali už v roku 1987.

Aktuálne majú tímy za sebou už dva dni jazdy. Celá trasa meria cca 3000 km a prvé vozidlá by mali doraziť do cieľa vo štvrtok.

Vo World Solar Challenge sa súťaží v dvoch hlavných kategóriách. Hlavnou a populárnejšou zameranou na vývoj čo najefektívnejšieho pohonu a dojazdu je trieda Challenger.

Vozidlá v triede Challenger sú jednomiestne, majú štyri kolesá, maximálnu dĺžku 5 metrov, šírku 2.2 metra a plochu solárnych panelov v závislosti na použitej technológii panelov maximálne 4 m2. Batérie sú limitované hmotnosťou podľa použitej technológie, pričom limit zodpovedá u každej technológie kapacite cca 5 kWh.

V tejto triede sa batéria môže dobíjať len zo slnečného žiarenia a žiadne externé zdroje v priebehu pretekov nie sú dovolené. Jazdiť je možné od 8:00 do 17:00, dobíjať batériu je možné aj mimo tohto času. Vyhráva jednoducho vozidlo, ktoré príde do cieľa v Adelaide ako prvé.


Nuon Solar Team Nuna9, kliknite pre zväčšenie (foto: Nuon Solar Team)



Aktuálne v priebežnom poradí vedie holandský tím Nuon Solar Team z Technickej univerzity v Delfte, ktorý obhajuje prvenstvo z posledných dvoch ročníkov. Jeho tohtoročný model Nuna9 má rozmery 3.3 m x 1.6 m, hmotnosť 135 kg, 2.64 m2 solárnych článkov technológie GaAs, 20-kg batériu.


Solar Team Eindhoven Stella Vie, kliknite pre zväčšenie (foto: TU Eindhoven / Bart van Overbeeke)



Na druhom a treťom mieste sú zatiaľ tímy z japonskej Tokai univerzity a ďalší holandský tím Solar Team Twente, medailisti aj z posledného ročníka. Všetky tri prvé tímy majú za sebou viac ako 1210 prejdených km a prvé dva po prejdení stanoviska na tejto méte mali pred sebou ešte viac ako hodinu jazdy. Priemerná rýchlosť vedúceho tímu je doteraz 81.1 km/h.


Stella Vie (video: TU Eindhoven)



V druhej súťažnej triede Cruiser je cieľom vyvinúť už praktickejšie solárne elektromobily, ktoré majú svojim dizajnom ale samozrejme stále ďaleko k bežným autám. Musia byť už minimálne dvojmiestne, môžu sa dobíjať aj z externých zdrojov a v súťaži nerozhoduje ich rýchlosť, ale energetická efektivita zároveň so zohľadnením množstva transportovaných osôb.

V tejto triede zatiaľ vedie tiež holandský tím Solar Team Eindhoven s vozidlom Stella Vie, obhajca víťazstva. Detailnú špecifikáciu tím nezverejnil, vozidlo je ale päťmiestne a jeho aktuálna efektivita je 219 pasažiero-kilometrov na jeden kWh spotreby.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Spustené katastrálne úrady v skutočnosti elektronicky nefungujú, iba prijímajú písomné podania
Štart rakety New Glenn konkurujúcej SpaceX zrušený pre technický problém
Kataster začína fungovať lokálne na tretine úradov. Presný stav dát stále neznámy
Nokia smartfóny skončili
Prvý štart rakety New Glenn konkurujúcej SpaceX sa má uskutočniť v pondelok
Nvidia a MediaTek spolu vyvinuli CPU pre PC, Nvidia ho chce masovo presadiť
Notebook s rozťahovacím displejom má OLED od Samsungu, zverejnil ďalšie parametre
Podľa šéfa Nvidie sú užitočné kvantové počítače vzdialené dekády
Nový radič umožní rýchlejšie a výrazne väčšie SSD pre PCI Express 5.0
Ďalší let výrazne upgradnutej Starship sa má uskutočniť v pondelok


Diskusia:
                               
 

Koeficient odboru zduchu majú cca ako Tesla.
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

zdute su celkom dost, to je fakt :D
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

jak moja stará, keď som šiel v sobotu ráno do obchodu a vrátil sa o tretej mierne podgurážený.
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

Cd≈0,2
Takže to tým valčekom po hlave muselo dosť bolieť.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

svoj valček som ani nevyťahoval, bolo by to zbytočné. Ale v nedeľu ráno už to bolo OK a našiel si cestu pomedzi nohy.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Lenže pri pretekaní treba zvažovať priekazne nelineárny pasažiero-koeficient.
Odpovedať Známka: 3.0 Hodnotiť:
 

sice mam titulov pokokod ale toto je ultra mega!!!
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

pasažiero-kilometer/1 kWh spotreby
Odpovedať Známka: 8.5 Hodnotiť:
 

Kto sa odváži na pretekajúcu strechu?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

si zabil chlope :D:D:D
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak to tazko. isto maju pod 0.2
ale celnu plochu maju teda dost velku
Odpovedať Hodnotiť:
 

0.21 horšiu
Odpovedať Hodnotiť:
 

Príspevok bol zmazaný pre nevhodný a/alebo vulgárny obsah.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 


Choď do <-> aj so svojou reklamou!!!


Odpovedať Hodnotiť:
 

Skúšal som Genesis mining. Odporúčam sa na to vykašlať. Viac sa oplatí kúpiť nejaký altcoin a počkať si na zvýšenie ceny (Iota, EOS, Ripple alebo aj ten BTC)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Aj u nas bol pokus, ktory zial nevysiel lebo $$$$$.

Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár