neprihlásený Pondelok, 23. septembra 2019, dnes má meniny Zdenka   DonaskaKvetov.sk - donáška kvetov v SR a zahraničí Pošli kvety
Slovensko.sk doručovalo do vlastných rúk opäť s mnohohodinovým oneskorením

Značky: elektronické schránkySlovenskoštáte-government

DSL.sk, 29.3.2018


Systém elektronických schránok na Slovensko.sk opäť demonštroval svoje kvalitatívne parametre a včera podľa skúseností viacerých čitateľov zaznamenával vážne problémy s dobou doručovania správ do vlastných rúk, ktorá v niektorých prípadoch dosahovala viacero hodín od autorizácie doručenia.

Problémy sa tak blížia vonkajšími prejavmi problémom zo septembra uplynulého roku, kedy ako upozornil slovenskú verejnosť DSL.sk bolo 12. septembra zaznamenané aj 17-hodinové oneskorenie a incident a stav systému stál miesto vtedajšie vedenie.

Jeden z čitateľov včera autorizoval u správy do vlastných rúk notifikačnú doručenku po štvrť na deväť ráno, vlastnú správu dostal až po takmer šiestich hodinách po štrnástej hodine.

Doby doručenia sa postupne zlepšovali, ďalší čitateľ ktorý potvrdil notifikačnú doručenku po dvanástej dostal správu ale ešte stále až po takmer tri a pol hodinách po 15:30.

Systém mal výrazné oneskorenie ešte aj podvečer, ďalší čitateľ potvrdil doručenku po osemnástej hodine ale správu dostal až takmer po 50 minútach.

To je samozrejme neakceptovateľné správanie systému a okrem iných nepríjemností ako nesprávny uvádzaný čas doručenia, skrátenie plynúcich lehôt alebo v krajnejších situáciách dokonca kvoli oneskoreniu nemožnosť prečítať dokument v lehote na vybavenie aj keď užívateľ potvrdil jeho doručenie je nemysliteľné, aby ľudia trávili svoj čas čakaním kým štátny systém zrealizuje tak triviálnu operáciu respektíve kontrolovaním kedy tak konečne spraví.

Problémy podľa skúseností čitateľa začali už minimálne v pondelok večer, kedy dosahovali ešte horšie rozmery. Čitateľ autorizoval notifikačnú doručenku 26. marca tesne pred desiatou večer ale vlastná správa mu bola doručená až ďalší deň 27. marca po desiatej ráno, teda po viac ako dvanástich hodinách.

Ako sme informovali v utorok, problémy s neskorým doručovaním sa následne vyskytli aj cez deň.

Problémy už od 26. marca potvrdil aj organizácia NASES navonok prevádzkujúca systém tlmočením stanoviska dodávateľa systému: "V priebehu pondelka 26.3.2018 sme zaznamenali zvýšenú záťaž na systém ÚPVS, dôsledkom ktorého došlo o 21:00 k zaplneniu platformy BizTalk. Zaplnenie spôsobilo uvedenie BizTalku do stavu, kedy BizTalk spomaľuje spracovanie orchestrácií na minimálnu možnú mieru, aby nedošlo k pádu aplikácie kvôli nedostatku pamäte a nedostatku swap priestoru pre dočasné súbory. Od času uvedenia BizTalku do tohto stavu dochádzalo k hromadeniu požiadaviek/správ/inštancií v BizTalku, ktoré neboli až do navýšenia kapacity a do reštartu servera BizTalkom spracovávané. Po navýšení kapacity a reštarte BizTalkových serverov začalo korektné spracovávanie všetkých nahromadených inštancií. Následkom bol obrovský nárast požiadaviek na služby IAM, ktoré začali spomaľovať, až začalo dochádzať k timeoutom služieb pri volaní GetIdentity. To spôsobilo niekoľkonásobné opakovanie požiadaviek, čím sa záťaž ešte znásobila, a inštitúciám sa v niektorých prípadoch začali vracať podania a rozhodnutia s chybovou hláškou: Nepodarilo sa načítať identitu príjemcu. Ďalej po spustení služieb BizTalku došlo k zaplneniu výstupnej fronty, čo zapríčinilo meškanie rozhodnutí po autorizácií notifikačných doručeniek."

NASES ale neodpovedala na otázky ešte z utorka, či už nasadila avizovaný nový hardvér. Organizácia nový hardvér, diskové polia, nakúpila za milión na začiatku decembra a okrem iného s cenou jedného 800 GB SSD až 4.2 tisíc eur s DPH. Hardvér mal byť už dávno dodaný do najviac 7 týždňov a podľa tvrdení a prísľubov NASES mal zlepšiť stav systému. Relevantnou otázkou je prečo sa tak zrejme nestalo respektíve zatiaľ nestalo.

Relevantnou otázkou zároveň zostáva, či sa podstatnou mierou na problémoch s výkonom a kapacitou nepodieľa softvérová časť systému a či teda nový hardvér bude definitívnym riešením alebo vôbec riešením.

NASES tiež dlhodobo neodpovedá na akú reálnu záťaž bol alebo mal byť systém nadimenzovaný a či vôbec bola stanovená a otestovaná takáto záťaž nie je jasné. Organizácia NASES odmieta na tieto otázky odpovedať s výhovorkami na bezpečnosť. Hoci samozrejme akú intenzitu útokov systém zvláda môže byť legitímne utajovať, vyhovárať sa na bezpečnosť pri otázkach na nadimenzovanie legitímneho záťaženia systému reálnymi užívateľmi pri reálnej činnosti nie je namieste a určite nie potom, ako sa systém ukázal ako nedostatočne nadimenzovaný.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

AMD odložila 16-jadrový Ryzen
Na Marse sme možno objavili veľké zásoby vody
Huawei doinštaluje Google na Mate 30 aktualizáciou, ak to USA dovolia
Lacnejším Ryzenom 3000 má chýbať multithreading
Japonci sa chystajú na posledný zostup na asteroid


inzercia



Diskusia:
                               
 

dobra cena za SSD , posielam zdravy rozum
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

Viete čo sa mne dialo posledný mesiac s jedným podaním ? Šlo to na JKM živnostníkom a následne oni to preposielajú na obchodný register. Po asi dvoch týždňoch podania som šiel preveriť zápis danej s.r.o. a zistil som, že k živnostníkom to vôbec nedošlo, aj keď odo mňa to bolo odoslané. Tak som to riešil cez ich technickú podporu a asi manuálne to preposlali živnostníkom. To vysvetľovanie klientovi, ktorý mal info, že za cca 1-2 týždne to bude zapísané a za ten čas to ani neprešlo cez ten debilný portál bola radosť.

A práve teraz robím jedno podanie a už druhý krát mi vyskakuje po odoslaní, že sa to neodoslalo a vyskytla sa chyba. To je parádička, že. Keby takto fungovali súkromné spoločnosti a mali také IT ako títo štátny zlodeji, tak by skončili skôr ako by začali.
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

No tak, už stránka slovensko.sk nejde vôbec :D
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Tajne dufaju, ze to spravi novy hw
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ten storage za to nemôže, daný systém je nadimenzovaný na 10tisice IOps s rozumnými latenciami. Máme menšie storage boxy rovnakého od výrobcu.
Skôr za to môže skvelý M$ Biztalk. Prípadne im ešte nebol dodaný a nainštalovaný nový HW.
Odpovedať Hodnotiť:
 


...očakávam 4.2 tisíc €.

Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

NAKA príde doručiť osobne.
Odpovedať Hodnotiť:
 

a roztrepu i kladivom dvere, ci pouziju c4???
Odpovedať Hodnotiť:
 

To znova tie Sorosove mimovladky urcite maju v tom prsty! :-D
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

Presne ako pises. https://goo.gl/TXEc1n
Odpovedať Hodnotiť:
 

piste uz len ked bude fungovat normalne, toho bude menej
Odpovedať Známka: 9.2 Hodnotiť:
 

Sluzba telegram nefunguje...
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Nato treba stranku. www.slovenskoskbezporuchy.lol

Počet dni bez poruchy: 0
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Ako odrbávaš, taká stránka neexistuje :D
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

ma vypadok, lebo tiez je spravovana tymi co slovensko.sk :D
Odpovedať Známka: 7.9 Hodnotiť:
 

pocet sekund od poslednej poruchy: 0
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

ach, uz ma nebavia tieto clanky, kazdy tyzden to iste okolo slovensko.sk, redakcia by mala spravit zhrnutie za cely mesiac a hotovo
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

ten system je taky dokonaly ze presnesimuluje slovensku postu. tiez doporuceny list nepride adresatovi v realnom case ale za niekolko hodin.
Odpovedať Známka: 8.6 Hodnotiť:
 

to mi pripomenulo ked google spravil doodle pacmana a naprogramovali ho aj s povodnymi bugmi, ze sa ceresnicka vygenerovala mimo mapy kde sa pac-man mohol pohybovat.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

To je zároveň aj simulácia čakania na štátnych úradoch.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Niekedy poštou to bude skôr ako elektronicky tým "super kvalitným" digitálnym systémom, vedeným totálnymi diletantami, napchávaný peniazmi bez osohu (čierna diera je proti tomu úplný amatér)....
Odpovedať Hodnotiť:
 

Presne tak. Keby stat licencoval fransizu od Svedkov Jehovovych, mohli by uradnici obiehat po paroch a s eselackou by priekazne nebol problem.
Odpovedať Hodnotiť:
 

to by pisali kazdy mesiac to iste: "zasa to nefungovalo"
Odpovedať Hodnotiť:
 

Posielam predcasne volby.
Odpovedať Známka: 5.6 Hodnotiť:
 

posielam elektronicky hlas podobny Ficovi Kotlebovi
Odpovedať Hodnotiť:
 

Príspevok bol zmazaný pre nevhodný a/alebo vulgárny obsah.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

ty si nejaky picus, co robi na TPP, alebo vykladas ako brigadnik tovar v tescu. Tak nevies ani co to slovensko.sk je
Odpovedať Hodnotiť:
 

nie ja som nezamestnany cigan a stat mi dava vsetko zadarmo, o rok budem mat novy byt, ked tento vybyvam
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tvl, brainfart much?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Príspevok bol zmazaný pre nevhodný a/alebo vulgárny obsah.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak sem nechod. Máte vôbec na sumracnej dslko v popise práce? Či sem chodíte smrdiet dobrovoľne?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Dakujeme pan premier Sparatko nech sa dari aj nadaľej.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ja bych to slovensko.sk zakazala...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tazko daco napisat ohladne slovensko.sk a nebyt vulgarny, asi len: Vypnite to! Dufam, ze maju zalozny plan (papiere a peciatky), ked sa im to cele zruti.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Takto to presne vyzera, ked nejaky vysulozeny osulozivec usulozi 1 miliardu eur, ale aby sa nepovedalo, musi sa daco akoze naoko urobit. Takze na oko to akoze funguje, stalo to 100k, zbytok penazi sa nachadza niekde na uctoch kamosov a sponzorov nasich sprostitutkovanych politikov.
Ale ved nic sa nedeje, doktor zoberie flasu slivovice a dame ho zatvorit. Hentie nase penisy pri moci ukradno rocne par miliard a este sa skeria do kamery a tvaria sa, ako keby boli svati.
Zachodi vysulozeni, zasluzili by si defenestrovat.
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár