neprihlásený Štvrtok, 2. mája 2024, dnes má meniny Žigmund
NASA hľadala a upravila ťažisko Marsu 2020

Značky: MarsNASA

DSL.sk, 22.4.2020


Čo všetko zahŕňajú kvalitne realizované vesmírne misie a s akou presnosťou pracujú názorne ukazuje aktuálna informácia NASA o prípravách misie robotického vozidla Mars 2020, ktoré dostalo meno Perseverance.

Na Marse sa zatiaľ podarilo plne úspešne potvrdene pristáť iba misiám NASA a to osemkrát. Išlo o misie Viking 1, Viking 2, Mars Pathfinder a Sojourner, Spirit, Opportunity, Phoenix, Curiosity a InSight.

Na Marse pristála aj sovietska misia Mars 3 v roku 1971, či bolo toto pristátie plne úspešné ale nebolo potvrdené. Dáta z pristávacieho modulu totiž prichádzali na Zem len cca 20 sekúnd a zaslaná bola len neúplná snímka, pričom príčina nie je známa.

Pri príprave na misiu Perseverance teraz NASA hľadala presné ťažisko vozidla a upravilo ho tak ako bolo plánované.

Za tým účelom NASA otáčala Perseverance okolo všetkých troch osí. V prípade osi od prednej k zadnej časti vozidla ho kompletne otáčala pripevnené na pomerne veľkú konštrukciu.


Perseverance na otáčacom stole so vzduchovým ložiskom, kliknite pre zväčšenie (foto: NASA / JPL-Caltech)



V prípade zvyšných dvoch osí bolo vozidlo položené na otáčacom stole, ktorý pre zníženie trenia používal guľové vzduchové ložisko vznášajúce sa na plynovom vankúši v podobe tenkej vrstvy dusíka.


Otáčanie Perseverance okolo jednej z osí (video: NASA)



Následne NASA vozidlo Perseverance vyvážila pripevnením závaží o hmotnosti celkovo 6.27 kg na jeho rám. Ťažisko sa teraz nachádza do 0.025 milimetra od bodu naplánovaného v návrhu misie.

Presné zistenie hmotnostných parametrov a vyváženie je podľa NASA dôležité najmä pre let na Mars a pristávanie.

Štartovacie okno pre Perseverance sa otvára 17. júla a trvá do 5. augusta, na Marse má pristáť 18. februára 2021.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

iPhony majú aktuálne problém s budíkmi, nebudia
Hubblov teleskop opäť funguje
Netflix úplne ruší najlacnejší program Basic bez reklám
Česko dáva milióny na zlepšenie 5G signálu vo vlakoch
Microsoft sprístupnil zdrojové kódy MS-DOS 4.00


inzercia



Diskusia:
                               
 

Zabudlo sa na vyváženie koliesok. Každý šofér má skúsenosť, že miksluje volantom, ak nie sú vyvážené kolieska.
Odpovedať Známka: 8.8 Hodnotiť:
 

keby len mixluje, este to aj loziska nici, dezen to nici, capy trpia a znizuje celkovy komfort jazdy! ;)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Však nemusíš jazdiť 200 km/h!
vyvažovať by si to musel po nejakých najazdených kilometroch a po väčšom dofukovaní gúm.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Jasne, ze sa bude vyvazovat tesne pred misiou. Ved by sa este mohli do misie gumy prelezat. Robi sa to takymi olovkami. Dam aj typ na fajny servis
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Olovkami si to rob na pneumatikách, to je nespoľahlivé.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

No neviem ci je az taky rozdiel medzi martanskym terenom a niektorymi slovenskymi cestami. Ja idem autom 100 a ten martansky vozik sa ledva vlecie. V aute je jedna z nalepsich neuronovych sieti, vo vozitku ani len najnovsie Ryzeny.
A autu olovka stacia.
Uz jedine ze by sme nechceli znecistovat mars olovom. To by mohol byt relevantny argument.
Odpovedať Hodnotiť:
 

do vozítok sa žiadne výkonné CPU nedávajú...tak P133 ako do Oportunity
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Radiation-hardened central processor with PowerPC 750 Architecture a BAE RAD 750
Operates at up to 200 megahertz speed, 10 times the speed in Mars rovers Spirit and Opportunity's computers
Odpovedať Hodnotiť:
 

tak áno...ja som to čítal pred x rokmi ked písali niekde na živé.sk či kde že najvýkonnejší CPU je P133 v oportunity či v ktorom...nešlo o speed ale o spoľahlivosť
Odpovedať Hodnotiť:
 

a v ktorom roveri to bolo??
Odpovedať Hodnotiť:
 

BAE RAD 750...British AeroSpace RAD je nejaký CPU???
Odpovedať Hodnotiť:
 

Na pneumatikach sa to uz olovkami nerobi :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Našťastie tam nie je volant, takže to neriešia :)
Odpovedať Hodnotiť:
 

No...ak tam zabudli i namontovat volant, tak to budu prevazovat a upravovat priekazne znova.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Akože hľadanie ťažiska, pokiaľ projektové zadanie obsahuje skvosty typu:
-toto tu zayebať 60-kou alebo 80-kou klincom
-sem drbnúť aspoň pol alebo trištvrtecólku trubku
-heno capni kľudne latku, keď už neni plech
-sa potom pošprajcuje
je priekazne pochopiteľné.
Odpovedať Známka: 0.8 Hodnotiť:
 

pridem máš 10 bodov, kliknem mínus a už máš len 5 :)
Odpovedať Známka: -0.4 Hodnotiť:
 

presne, funguje to!
Odpovedať Známka: 2.9 Hodnotiť:
 

Holt, i na mínus správne kliknúť môže pre niekoho predstavovať priam priekazne neriešiteľnú intelektuálnu výzvu.
Odpovedať Známka: 0.6 Hodnotiť:
 

Veru je to smutné a úábohé, ale synťák je jediný kto dá synťákovi plus :D aj ten jeho fanklub má len jedného člena
Odpovedať Známka: 2.5 Hodnotiť:
 

Co sme tu elektrikari ? Koho zaujima + alebo - pre striedavom prude? A hlavne bez príslušných skusok a certifikatov.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Myslíš kladnú, alebo zápornú polvlnu? Občas to nejakého elektrikára zvykne zaujímať.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Keď vidím akí sú aj po dedinách fušeri... Olepí lacnou páskou spínač na 230V AC namontovaný v dreve, aby sa majiteľka nedotkli vývodov... Za 3 Eurový istič si vypýta 10 Eur!!!
Odpovedať Hodnotiť:
 

Už jeden fanúšik môže disponovať na vyjadrenie názoru i v raide priekazne dostatočným množstvom prostredníkov.

Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

syntaxterrorXXX. X funCLU. B má, výnimočne, len mentálne vysoko detekovaných členov.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tiez by ma zaujimalo, ako sa mohli pomylit... Popadali im tam šrúbky navyse? Niekdo si nejaky servomotor nechal v sufliku?
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

nahrali data a update operacneho systemu
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Raz som pozeral jeden dokument o tom, ako si pripevňoval istý Ind závažie na lingám. Postupne zvyšoval záťaž a dosiahol pekné hmotnosti, viac ako 6,27 kg.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

nasledne prisiel na to ze lingam ma az po zem tak to vzdal s dalsimi zavaziami.. asi uz bol stary ked mu ho netrebalo k navsteve joni
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

#smedomasovisnutymiudmi
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Odbornici z nasa zistili z DSL ze tam je vo vozitku SMR disk. Museli vymenit a to rozhodo tazisko.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tam musi byt nejaky specialny disk kvoli silnemu gama ziareniu. Nejaky specialny SSD v olovenom puzdre.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

SSD urcite nie, lebo ten pri poruche nikto neprecita. Je to klasicky platnovy a sluzi aj ako gyroskop.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

To som vazne jediny co si myslel z nadpisu, ze NASA hladala tazisko planety Mars?
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

nie
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ja som cakal tazisko horniny na marse. Uz ideme tazit na marse ;-°
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

no ja som precital nadpis a vravim si.. upravili tazisko Marsu? A to bolo na co dobre, a ako to dokazali?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Preto milujeme dsl.sk

Je to ako droga. Nechces sem ist ale prides.
Odpovedať Hodnotiť:
 

nahodou su to profici, ze to vyvazili tak presne. Aj milimetrova nepresnost taziska pri vstupe do atmosfery moze zapricinit zlyhanie miisie.
Odpovedať Hodnotiť:
 

asi tak ako ked na druhej strane zemegule mávne motýľ krídlami...však???
Kua však tam sú také sily že na nejakých 0,025mm vyváženia ťažiska to je absolútne nedeteKovateľné!
Odpovedať Hodnotiť:
 

pridať tam 6,2 kg balastu aby mohli upraviť nejakú pítchovinu o 0,025mm je také emerické...
pri pristátí to bude mať účinok ako energia elektronu 1GeV...čo je energia letiaceho komára :-)
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár