neprihlásený Nedeľa, 5. februára 2023, dnes má meniny Agáta
Kolesám Curiosity na Marse sa začal odlupovať dezén, súčasnú misiu vydržia

Značky: CuriosityMarsNASA

DSL.sk, 22.3.2017


Robotické vozidlo Curiosity americkej vesmírnej agentúry NASA na Marse začína mať vážnejší problém so svojimi kolesami, keď NASA zaznamenala zlomenie a odstávanie dezénových výstupkov.

Curiosity pristálo na Marse v auguste 2012, už v roku 2013 ale NASA zistila väčšie opotrebovanie kolies ako sa predpokladalo.

Curiosity má šesť kolies vyrobených z hliníka. Kolesá majú priemer 50 centimetrov, sú široké 40 centimerov a je na nich 19 výstupkov vysokých 7.5 mm, ktoré sú kľúčové pre pohyb, trakciu aj celkovú štrukturálnu pevnosť kolies.

Na kolesách sa najskôr začali prederavovať väčšie hladké plochy hrubé len 0.75 mm, výstupky boli doteraz neporušené. Po zaznamenaní prvých problémov NASA pravidelne monitoruje kvalitu kolies a 27. januára boli ešte výstupky v poriadku.

Pri teste 19. marca ale identifikovala dva zlomené výstupky na ľavom strednom kolese.


Zlomený dezénový výstupok na ľavom strednom kolese, hore na kolese vpravo, kliknite pre zväčšenie (foto: NASA / JPL-Caltech / MSSS)



NASA zároveň uskutočňuje na Zemi simulácie výdrže kolies a podľa jej zistení sa výstupky lámu v cca 60% z najazdenej vzdialenosti, po ktorej sa stanú nepoužiteľnými. Keďže Curiosity je už za 60% plánovanej dráhy zatiaľ naplánovanej misie, aj toto koleso by malo túto misiu vydržať.

Curiosity má konkrétne za sebou 16 km a plánovaná misia na úpätie Mount Sharp bude znamenať prejdenie už iba cca 6 kilometrov, aj keď v náročnejšom teréne a so stúpaním.


Jedno z prederaných stredných kolies Curiosity už v auguste 2014 (foto: NASA / JPL-Caltech / MSSS)



Hlavnou misiou Curiosity bolo potvrdiť prítomnosť podmienok vhodných pre život a špeciálne prítomnosť vody na Marse v minulosti analýzou vzoriek materiálu z povrchu v kráteri Gale, čo sa Curiosity podarilo. Na vyššom úpätí Mount Sharp bude analyzovať vyššie a postupne geologicky mladšie vrstvy s cieľom analyzovať vývoj klímy na planéte.

NASA sa samozrejme snaží z misií a špeciálne na Marse vyťažiť čo najviac a po splnení základnej naplánovanej misie prevádzkuje vozidlá na Marse až pokiaľ sú funkčné. Aké obmedzenie pre Curiosity bude predstavovať stav kolies zatiaľ nie je jasné.

Kolesá sa ukázali ako problém aj pri jednom z dvoch predchádzajúcich vozidiel na Marse Spirit, ktoré následne uviazlo v piesku. Druhé vozidlo Opportunity je stále funkčné.

Dôvodom minimálnej hrúbky materiálu kolies na Curiosity bola snaha znížiť hmotnosť pre celkové zníženie hmotnosti vozidla ale tiež špecificky pre fázu pristávania, kde by vyššia hmotnosť kolies spôsobila výrazne vyššie sily pri ich vysúvaní pri zavesenom vozidle. Zväčšenie hrúbky o jeden mm by pridalo na hmotnosti kolies spolu cca 10 kg.

Poškodenie sa týka najmä predných a stredných kolies, kvôli tlaku na tieto kolesá vyvíjaného pohonom zadných kolies pri narazení na prekážku. Po detekcii problémov NASA uskutočnila viacero opatrení, s Curiosity sa vyhýba problematickým kameňom a v 2014 avizovala aktualizáciu pre softvér riadiaci jednotlivé kolesá. Aktualizácia po detekovaní narazenia na prekážku niektorým kolesom má riadiť rýchlosť otáčania jednotlivých kolies individuálne pre minimalizovanie tlaku na koleso.

O detailoch problémov a avizovanom riešení sme informovali v tomto článku.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Objavených 12 nových mesiacov Jupitera, znovu predbehol Saturn
Výrobca pracovných staníc kritizuje spoľahlivosť Samsung SSD, prešiel na inú značku
Polícia prezradila emailové adresy viac ako dvesto ľudí, zle poslaným emailom
Helikoptéra na Marse uskutočnila po dlhom čase prieskumný let
Apple zariadení sa používajú dve miliardy
Webbov teleskop mal problém s prístrojom, spôsobilo ho zrejme kozmické žiarenie
Vydaný LibreOffice 7.5
AMD oznámila cenu a termín dostupnosti Ryzenov 7000X3D s veľkou L3 cache
Známe mesto pristúpilo k dramatickému obmedzeniu verejného osvetlenia, úplne ho vypína
Predaje PC, tabletov aj mobilov majú klesnúť aj v tomto roku


Diskusia:
                               
 

vyzva pre slovenskych dopravakov, zobrat mu papiere az scerna. urcite to nema ani stk.
Odpovedať Známka: 6.6 Hodnotiť:
 

Vzhladom k inemu zlozeniu atmosfery je vsak este urcitejsie vhodna presna kalkulacia, ci nahodou aj dalsi nezozelena.
Odpovedať Známka: -2.7 Hodnotiť:
 

Treba nan poslat zprivatizovanu Slovensku Technicku kontrolu !
Odpovedať Známka: -1.8 Hodnotiť:
 

necitali sme nahodou o tomto tak pred 2mi rokmi?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Chytí policajt zlatú rybku. Tá mu splní tri želania, ak ju pustí. Policajt: Vodičák, občiansky, a fúkať!
Odpovedať Známka: 3.9 Hodnotiť:
 

Dalsia misia. Postavit pneuservis na marse :)
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

pisali ze vydrzia iba tu sucasnu. dalsia uz nebude.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

Možno bude na pozemnom demonštrátore sa zistilo že MSL je schopná aj jazdy na ráfikoch.
Odpovedať Hodnotiť:
 

na to, ze to malo vydrzat 2 roky, je to parada


asi to nerobili v cine..
Odpovedať Známka: 5.8 Hodnotiť:
 

To je pravda, ale myslím si že keby na to dali aspoň tenkú vrstvu gumy, dezén, vydržalo by to oveľa viac a ani by to nevážilo veľa.
Odpovedať Známka: -4.7 Hodnotiť:
 

Myslim ze vedeli asi preco to nespravili. Ci si myslis ze ich to nenapadlo?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Neviem, ja len konštatujem ako býva na DSL zvykom :D
Odpovedať Známka: 7.7 Hodnotiť:
 

ako býva zvykom, nasa sa mala poradiť s diskutérmi na DSL. Tie kolesá by prežili aj ich deti....
Odpovedať Známka: 9.0 Hodnotiť:
 

v predhchadzajucom clanku o probleme s kolesami bolo spomenute, ze povodne mali vsetky kolesa rovnake otacky, bez ohladu na to, ci prechadzali cez prekazku alebo boli v zakrute... fixli to, az ked si vsimli prve diery.
nebol by som teda prekvapeny, ze ani toto im nenapadlo.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

A nakoľko ide o medzi kočikmi pomerne rozšírené riešenie geometrie podvozka, dochadza tým priekazne k minimálne viac než čiastočnému odkrytiu tajných cieľov prebiehajúcej vedeckej misie.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

hento je trochu drahsi kocik, a beztak by tomu mamicky z konika nerozumeli a stazovali by sa ze tomu nejde dofukat kolesa.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Hm, takže to nemá xDdrive..
Odpovedať Hodnotiť:
 

a Ty nevieš, že najväčší experti chodia predsa na DSL?
Odpovedať Hodnotiť:
 

S tou gumou je problem - uvedom si, ake su tam teplotne rozdiely - museli by tam mat aj pneuservis, aby mohli prezuvat letne/zimne pneumatiky, lebo inac by mali problem s miestnymi organmi... :-)
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

asi si necital clanok cely vsakze
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

z gumy? vies aka je na Marse teplota? To nie je u teba v zahrade.. :-)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Presne tak. Pokial zahradu nema, tak oficialne 0K a taka guma je priekazne neznicitelna a hypoteticky priam samoobnovovacia.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Nie som sice z nasa, ale nebolo by im jednoduchsie "cuvat" a tie poskodene kolesa za sebou tahat, namiesto toho aby s nimi tlacili proti prekazkam?
Odpovedať Známka: 3.7 Hodnotiť:
 

Nebolo.
Odpovedať Známka: 6.5 Hodnotiť:
 

bolo, ten starsi rover to presne tak robi
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Bolo, ale zatial im to nikto nenavrhol. Na, tu je adresa nssc-contactcenter@nasa.gov .
Odpovedať Známka: 9.3 Hodnotiť:
 

Napisal som im. Zrejme je tam pri telefone nejaky jesitny zmrd, lebo mi odpovedal, ze si take skur***e rady mozem strcit do sprostej p**i, ze oni by na to prisli aj sami. No tak si urob sam nazor na NASA
Odpovedať Známka: 7.6 Hodnotiť:
 

Ty si im napisal mail, a oni ti volali hned nazad? Ti v NASA su lepsi, ako som si myslel :)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

nezaparaj, lebo sa pobalim a odstahujem sa k mame
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

A nechcel by si byt ? Mame tu par expertov co pre NASA robia. Tiez obdobne zacinali. Tu na DSL.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Ked si kliknes na clanok uvedeny na konci tohto clanku, tak si tam mozes precitat, na co v NASA prisli.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Na rozdiel od Spirita MER-A (MER-B Opportunity) Curoisity nemá problém s motormi ale samotným plášťom kde by cúvanie nijako situáciu neriešilo keďže plášť sú stavané na pohyb primárne v pred.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ale to jednoducho vyriesi otocenie pred cuvanim.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ta foto vyzera ako neaky render
Odpovedať Známka: 4.5 Hodnotiť:
 

to je render!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tvoja frajerka je render
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Katka je render?
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

Máte spoločnú frajerku?
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Ano maju spolocny render!
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

ja chcem mat render janky
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

sak si kup, kazdy z nas ho uz ma len ty nie :D
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

aj 3D tlačenú janku máte?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Má Janka aj jamku?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

a preco by prave janke mala jamka chybat ? :P
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Janke Jamka nechýba,
hned sa lepšie ohýba
sadni, vhupni Janke na jamku,
je to dobré na lámku

ak nevsunieš do jamky,
nedostaneš topánky
až (jej) odstrihneš copánky,
tak dostaneš do sánky

Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

´´ dobré to je na fajků
Odpovedať Hodnotiť:
 

surrender!
Odpovedať Hodnotiť:
 

A co vyslat slovensku autonomnu plachetnicu? Ta kolesa nema.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

len ci doplave k Marsu :-(
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

sudiac podla jej posobenia v namornictve sa o 10 rokov ozve niekde od jupitera.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

tak bude potrebné cúvať :D
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Mne vychádza, že už minimálne aspoň dve cúvate.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

dal som ti +
Ake je uzasne, ze uz je dovolene si robit srandu z plachetnice. Kym bludila, a kratko potom, to bolo trestne aspon na -10 a hlbsie. Snad si raz budeme moct utahovat aj z musky, hoci osud plachetnice jej samozrejme neprajem.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

V south parku raz padla mudrost, ze ak od niecoho uplynie 22 rokov, uz si z toho mozeme robit srandu. Napr. z AIDS si uz mozeme utahovat. Alebo z druhej svetovej.

No a v pripade slovenskej autonomnej plachetnice sme znizili mieru na 22 dni. Miro Zbirka to mal zratane uz pred 22 rokmi.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Najvyssi cas prezut na letne.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

veru, čím skôr prežuješ tým skôr nesi hladný !
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Akurát že ak čím skôr, tak neskôr napoly presne naopak.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Halo tu je verejna vyzva: prispejte svojou plechovkou od piva, na stavbu Prveho Slovenskeho Mars Roveru. Momentalne vyrabam kolesa!

Vazi to 900kg a oni ozobracia kolesa kvoli par kg! Je to ROVER, ktory sa ma POHYBOVAT tak kolesa su nejaka priorita. Naco budu vsetky navesane technologie, ked to zdochne kvoli kolesam? Aby sa rozhliadal dokola? Keci o tom, ze je to NASA si nechaj pre seba. Su tam mudri ludia, ale nie je to sementiste geniov. A ani geniovia nemaju patent na dokonale rozhodnutia. Urcite si tam mnohi buchaju hlavu o stol. Pracujem s ludmi z vyskumakov, a su to ludia s rucickou okolo 12ky. Ak chapes co tym myslim.

Rozumiem, napriek tym papierovym kolesam stale pokracuje, cize si svoje uvahy mozem strcit, ale 0.75mm je podla mna hlupy risk. Problem s tym bol uz po prvych km.
Odpovedať Známka: 0.8 Hodnotiť:
 

Nezdochne, pomocou 3D tlačiarne si dotlačí nové kolesá.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Ono by to zas ale bolo priekazne jasnejsie, keby bolo este aspon uvedene, okolo coho je rucicka, ked nechape, eventualne, ci vtedy len nie je okolo, ale len tak smutne visi, ci je dokonca o viac.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nikto nemôže dať toľko kolies Roveru, ako iba Rover Roveru.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

..už práveže jen smutne visí..

(rýchlo prešiel ten jej život krysí)


Odpovedať Hodnotiť:
 

Mnohým mudrlantom chýba zdravý sedliacky rozum. Ale, ten už nikdy nenadobudnú ak utrpeli vzdelanie.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

zaujimalo by ma preco pouzili hlinik. Hlinik nepatri zrovna medzi odolne materialy, co sa tyka po mechanickej, ani chemickej stranke. Chapem ze je lahky ale to urcite aj ine materialy. Nejaky kompozit napr. alebo chemicky a UV stabilny plast by sa dal urcite spravit s lepsimi vlastnostami ako hlinik. Verim tomu ze na to mali dovody preco pouzili hlinik, ale chcel by som vediet ake :)
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Nie je hliník ako hliník. Sú aj hliníkové zliatiny. Napr. dural.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

no alebo aj duron ...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

durex
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

a hlavne nezabudnut na fedex
Odpovedať Známka: 7.8 Hodnotiť:
 

a je aj Codex Durex
Odpovedať Hodnotiť:
 

a čo Calex?
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

Ten je už tuhý.
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

Super. Vsak hladame tuhy material, ci?
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

dural, superdural, downmetal, elektron, silumin, zircal(7075). Cisty hlinik sa ani neda uvazovat. Mimochodom dural nie je nic moc. Avsak z nicoho z toho by som neurobil kolesa hrubke 0,75mm
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

Ako poslať do kamenistého terénu tonové vozidlo s kolesami o hrúbke ani nie milimeter je veľmi divné. Že v NASA sú rozumný ľudia nepochybujem, ale asi sa niekde prepočítali...
Odpovedať Hodnotiť:
 

Rozumný tam určite nie sú.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nezabúdaj že na Marse je gravitacia iba cca. 38% zemskej MSL vážila tonu na zemi, na Marse teda cca. 380 kg. Problém je v tom že len ťažko sa simuluje terén predpokladaného miesta pristátia 3 roky dopredu reálne to videli až po prvých fotkách kamiel roveru z miesta dosadnutia. 0.75mm zrejme vychádzalo najlepšie v pomere pevnosť-hmotnosť.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Najlepšie pre koho?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Najlepšie pre celý let, ono sa to nezdá ale každé kilo navyše sa rovná kilá paliva navyše pre skycrane, väčší padák zasa kilá navyše čo by mohlo znamenať že by v konečnom dôsledku nosič (AtlasV) nemal jednoducho dosť paliva na urýchlenie náklad na únikovú dráhu k Marsu. Aj keď som to asi prehnal ale vôbec sa to nebrie na ľahkú váhu.
Odpovedať Hodnotiť:
 

A, výhradne použitím logiky, je pri známych hodnotách konštánt relativistickej fyziky vôbec možné, aby pekné racionálne číslo s konečným počtom desatinných miest bolo najlepším dôkazom niečoho iného ako evidentne neoptimálneho výsledku?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Hlinik se odstehoval do Humpolce
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

a pomyslel si vobec na ekologiu? nosit uz aj na mars plasty? este by ich martania pojedli a zomreli.
Odpovedať Známka: 7.1 Hodnotiť:
 

jak tam minule jebla ta sonda, tak plasty seru martanov asi najmenej...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Zaujimave, ze sudruhov z NDR napadlo robit simulaciu opotrebovania kolies az po tom, co pristali na Marse, a nie este roky predtym, ked zacali robit vyvoj. Debilne komentare "preco nejdes pracovat do NASA" za 3, 2, 1...
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

preco nejdes pracovat do NASA za 3, 2, 1...
Odpovedať Známka: 8.3 Hodnotiť:
 

preco neides pracovat do ESA za 3,21 € na hodinu ?
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

https://goo.gl/myqdNr
Odpovedať Hodnotiť:
 

Čiže tie povestné "kurvítka" už používa aj NASA?

Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

prosim vas, ked budete pisat email do nasa, ze ako to vlastne maju robit, hlavne uvedte, ze ste odbornici na kolesa zo servera dsl.sk. je vyssia pravdepodobnost, ze sa tym zacnu zaoberat a vase technicke pripomienky budu zapracovane...
Odpovedať Známka: 8.7 Hodnotiť:
 

Ved koleso a bezpecnostne zaplaty na neho treba vynaliezat s kazdym updateom, ale iba ked nie je prekroceny FUP limit na Mars.
Odpovedať Hodnotiť:
 

Mýval míval ňadra rád,

býval s nima kamarád.

Jen co přišel do Zoo zpátky,

skončily mu tyto hrátky.

Teď je stižen traumatem,

že se musí zdržet žen.

O ňadrech už jenom sní

během běžných nudných dní.
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Mývalovo chování prý také po návratu obtěžovalo ženský personál zoologické zahrady. „Zabralo dva nebo tři měsíce změnit jeho chování. Teď už je znovu šťastný,“ dodal.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

"Zväčšenie hrúbky o jeden mm by pridalo na hmotnosti kolies spolu cca 10 kg." Treba si ale uvedomit, ze sucasne holesa maju hrubku 0,75mm, takze zvysenie hrubky o 1 mm by znamenalo radikalne zvysenie pevnosti materialu priblizne na 2,5 nasobok sucasneho stavu. Inak povedane, zoberte do ruky 0,75mm hruby hlinikovy plech a 1,75mm a skuste ich ohybat.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

to jake cesty tam preboha maju?, a z jakej poistky to budu hradit?
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár