neprihlásený Štvrtok, 18. apríla 2024, dnes má meniny Valér
Vozidlo Curiosity na Marse začalo svoj horský výstup

Značky: CuriosityMarsNASA

DSL.sk, 16.9.2017


Robotické vozidlo Curiosity americkej vesmírnej agentúry NASA na Marse začalo v uplynulých dňoch výstup do relatívne ostrého stúpania na hrebeň Vera Rubin Ridge.

NASA to oznámila tento týždeň.

Vozidlo Curiosity pristálo na Marse už pred viac ako piatimi rokmi v auguste 2012. Miestom pristátia bol kráter Gale, blízko úpätia kopca Mount Sharp nachádzajúceho sa v tomto kráteri.

Curiosity najskôr analyzovalo vzorky povrchu v kráteri, následne sa postupne posúva vyššie po úpätí kopca. Tu má príležitosť analyzovať vyššie a postupne geologicky mladšie vrstvy s cieľom analyzovať vývoj klímy na planéte.

Doteraz vozidlo prešlo po Marse 17.3 km, pri ktorých zdolalo ale celkové prevýšenie len relatívne nízkych 299 metrov. Teraz sa ale dostalo k výrazne strmšiemu hrebeňu Vera Rubin Ridge na severozápadnom svahu Mount Sharp, ktorý je z podstatnej časti z hematitu a je výrazne menej zvetraný ako doterajšie vrstvy.


Panoráma Vera Rubin Ridge vytvorená fotoaparátom Mastcam 19. augusta, kliknite pre zväčšenie (foto: NASA / JPL-Caltech / MSSS)



Pri stúpaní prejde vozidlo spolu 570 metrov, pričom zdolá výškové prevýšenie 65 metrov. Mieru maximálneho stúpania na trase NASA nezverejnila, z týchto údajov ale vyplýva miera priemerného stúpania cca 6.5 stupňa.


Curiosity na Zemi bez viacerých krytov, kliknite pre zväčšenie (foto: NASA)



Hoci miera stúpania nevyzerá numericky veľká, je otázne aký dopad to bude mať kolesá. S tými má Curiosity vážne problémy a po prederavovaní ich tenkej výplňovej konštrukcie na jar dokonca NASA oznámila odlupovanie dezénu zabezpečujúceho štrukturálnu integritu kolies.

Pevnejší povrch s ostrejšími skalami môže pre tieto kolesá predstavovať vyššiu záťaž, na druhej strane podľa skorších informácií NASA sa poškodenie a problémy týkajú predných a stredných kolies, kvôli tlaku na tieto kolesá vyvíjaného pohonom zadných kolies pri narazení na prekážku. Pri stúpaní bude ale váha prenesená viac na zadné kolesá, čo by malo znížiť tlak na predné a stredné kolesá.


Zlomený dezénový výstupok na ľavom strednom kolese, hore na kolese vpravo, kliknite pre zväčšenie (foto: NASA / JPL-Caltech / MSSS)



Curiosity má šesť kolies vyrobených z hliníka. Kolesá majú priemer 50 centimetrov, sú široké 40 centimerov a je na nich 19 výstupkov vysokých 7.5 mm, ktoré sú kľúčové pre pohyb, trakciu aj celkovú štrukturálnu pevnosť kolies. Výplňové plochy medzi nimi sú kvôli optimalizácii hmotnosti hrubé len 0.75 mm.

Prvé problémy s prederavovaním kolies sa objavili už v prvých rokoch a už v 2014 avizovala aktualizáciu pre softvér riadiaci jednotlivé kolesá. Aktualizácia po detekovaní narazenia na prekážku niektorým kolesom má riadiť rýchlosť otáčania jednotlivých kolies individuálne pre minimalizovanie tlaku na koleso.

Teraz v marci NASA avizovala, že na základe jej simulácií na Zemi by kolesá mali vydržať v súčasnosti naplánovanú misiu dlhú celkovo 22 km. Podľa simulácií je koleso po odlomení dezénu schopné prejsť ešte dve tretiny doteraz prejdenej vzdialenosti pri podobných podmienkach. V čase odlomenia dezénu na prvom kolese zostávalo do konca plánovanej misie 6 km oproti 16 km dovtedy najazdených, teda menej ako 40 percent.

Zároveň pokazenie prvého kolesa by ešte nemalo pre vozidlo znamenať fatálne problémy a Curiosity pravdepodobne zvládne aj výrazne predĺženú misiu.

Hoci podmienky pre jazdu na Vera Rubin Ridge budú náročnejšie, zároveň by mali vyústiť do získania viac nových poznatkov, pre rýchlejší posun v čase vzniku jednotlivých vrstiev materiálu.

Hlavnou misiou Curiosity bolo potvrdiť prítomnosť podmienok vhodných pre život a špeciálne prítomnosť vody na Marse v minulosti analýzou vzoriek materiálu z povrchu v kráteri Gale, čo sa Curiosity podarilo.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Pôsobivého dvojnohého robota Atlas nahradí úplne nová elektrická verzia
O2 spustilo predaj na diaľku. Namiesto eID sa fotí tvár a občiansky, nedá sa objednať eSIM ani predplatenka
Klon populárnej databázy Redis od Linux Foundation k dispozícii v prvej verzii
Helikoptéra na Marse bude zbierať dáta aj po strate komunikácie so Zemou
Vývoj pôsobivého dvojnohého robota prekvapivo končí
Spustená výrobca QLC flash pamäte s viac ako 200 vrstvami
Batérie vyhodené z vesmírnej ISS neočakávane nezhoreli a poškodili dom v USA
Sprístupnená beta verzia Ubuntu 24.04 LTS
Nový CPU Apple M4 majú dostať všetky Macy, s výnimkou najvyšších najneskôr do jari
Samsung sa v predaji smartfónov vrátil pred Apple


Diskusia:
                               
 

Toto inzinieri dost podcenili.
By ma zaujimalo ako dosli k zaveru ze take tenke kolesa vydrzia taku zataz. Vsak to uz ked chytili do ruky tak museli vidiet ze to asi nebude na mars to prave.
Kazdopadne zvysok naopak extremne dobre urobeny, uz len za to efektne pristatie si zasluzia inzinieri nejaku cenu.

Odpovedať Známka: -2.6 Hodnotiť:
 

Cele to je odrb, cela nasa.
Odpovedať Známka: -7.7 Hodnotiť:
 

Pan Kancel ma v tom jasno.
Odpovedať Známka: 8.4 Hodnotiť:
 

Ty takisto
Odpovedať Známka: -8.4 Hodnotiť:
 

... jj . zem je plocha polarnych kruhoch su diery .. nic ako Mars a Mesiac neexistuje .. a vseko natacaju v studiu v Boliwoode .. aaa ... a... uzovky si vlasne mimozemstania co nas sleduju ... aaatd...
Odpovedať Známka: 7.9 Hodnotiť:
 

chod http://dopice.sk/kd9
(csfd.cz/film/376788-experimenter)
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

tak v tomto sa tragicky mylis. sleduju nas mysi, polarne kruhy sluzia vylucne na ochladzovanie hardwaru v Hlbine myslenia, ktora teraz robi overovacie prepocty na odpoved 42
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

Je to taky isty odrb ako Gagarin, Tereskovova, Lajka a Sputnik.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

gertrudo, asi vynechali fázu testovania v marťanských podmienkach :-)
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

mali si dat poradit expertmi z DSL :D
Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

By si sa divil ako velmi mudry ludia dokazu zabudnut na trivialnost ktoru si vsimne aj dieta.
Verim ze mali xy prepoctov(takych ze by som ich ani len precitat nedokazal, nieto este pochopit), simulacii kadejakych podmienok(asi aj horsich ako misia zazije), ale hups niekde maju chybu v nejakom vzorci(napr posledna hanba ESA s pristatim) a vysledok je prave toto koleso.
Stava sa, hlavne nech sa poucia.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Tváriš sa ako veľký mudrlant, v skutočnosti táraš pičoviny. Garantujem ti, že na žiadnu "triviálnosť" nezabudli a žiadnu chybu vo vzorci nemajú. To, že ty nedokážeš myslieť v širších súvislostiach, hovorí akurát tak o tom, že si ešte len taký trtko bez skúseností, zato so silným sebavedomím. Takže ešte raz, nie, určite to nie je kvôli nejakej triviálnosti, ktorú si všimne decko. To sú také detské predstavy.
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

Raketovy inzinier nie som, ale tvoj sposob vyjadrovania o tebe hovori ze oproti tebe tym raketovym inzinierom som.
Odpovedať Známka: -0.8 Hodnotiť:
 

To moze napisat skoro hocikto, že nie je raketovy inzinier, ale tu to treba dokazat!
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Milujem toto komunisticke zmyslanie, ze expert vie vsetko najlepsie, a ostatni su sproste telata. Nie si ty z nejakej statnej skoly alebo vyskumneho ustavu?
Odpovedať Známka: -1.1 Hodnotiť:
 

To bude asi Pjetrov brat, rovnaké vyjadrovanie.
Odpovedať Známka: -5.0 Hodnotiť:
 

skor kokotkovci z dsl
Odpovedať Známka: -7.5 Hodnotiť:
 

imho to bol trade-off: bud budem mat kvalitnejsie kolesa alebo nejaky ten vedecky pristroj navyse... ako sa pise v clanku - optimalizovali hmotnost.
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Cize tvrdis ze taketo opotrebenie kolies bolo v plane?
Odpovedať Známka: 8.2 Hodnotiť:
 

Curiosity uz davno svoju planovanu misiu splnilo - bolo navrhnute aby vydrzalo urcitu dobu a vsetko naviac je uz len bonus.
Odpovedať Známka: 9.1 Hodnotiť:
 

V pláne mohla byť ochota podstúpiť určité percentuálne riziko, ty mysliteľ. Výmenou za niečo iné.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

Tak urcite, a preto boli tak prekvapeny ked sa to stalo. Lebo s tym pocitali.
Odpovedať Známka: 1.1 Hodnotiť:
 

Cize tvrdis ze chces vediet, ci nebolo v plane nieco ine?
Odpovedať Známka: 7.5 Hodnotiť:
 

Nie trade-off, ale fuck-up.
Keby "optimalizovali hmotnost", tak by pohyb nebol rieseny RTG, ale pasivne cez zopar tepelny magnetizmus hematitu vyuzivajucich fresneliek.
Odpovedať Známka: -5.6 Hodnotiť:
 

Však o tom už DSL bola reč:
http://www.dsl.sk/article.php?article=15979
Odpovedať Hodnotiť:
 

Cele to je natacane v nevadskej pusti. Nikto nikdy na marse nebol.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

ty si nieco podcenil..

"Mars Science Laboratory had a primary mission time of one Martian year."


Odpovedať Hodnotiť:
 

V horach nech si da pozor, drzat sa turistickych znaciek a ani slovo po cesky!!
Odpovedať Známka: 9.4 Hodnotiť:
 

Praveze by po cesky malo zacat hovorit. Pri vystupe na kopec by sa zrazu objavila snehova lavina, co by bol nevyvratitelny dokaz o tom, ze na Marse je voda.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Praga V3S by ten kopec dala ,
...aj gumy ma lepšie .
... aj lacnejšia by bola

Len som trochu zneistel ,
neviete koľko mg CO a NO2 /1km je dovolený emisný limit MARS1 ?




Odpovedať Známka: 0.7 Hodnotiť:
 

Curiosity je tak namakané, že si v takom pohľade dokáže odfotiť aj svoje kolesá? Hmm... Tak keď zvládli toho, ktorý fušer potom navrhoval tie kolesá???
Odpovedať Známka: 4.3 Hodnotiť:
 

Predpokladom pre fotenie kolies v prípade ich blokovania, je potrebné mať umiestnené kamery na protiľahlých stranách na mechanizmoch ramien, ktoré držia kolesá. Viď prospekt o Curiosity.
https://lnk.sk/pAFW
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Ten uz tam nepracuje.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

"Pri stúpaní prejde vozidlo spolu 570 metrov, pričom zdolá výškové prevýšenie 65 metrov." , " z týchto údajov ale vyplýva miera priemerného stúpania cca 6.5 stupňa."

Povedal by som že 6.5 stupňa by to bolo ak by stúpal 65 metrov na trase 1000 metrov. Pri prejdení 570 metrov a stúpaní 65 metrov je sklon cca 12 stupňov.
Odpovedať Známka: -10.0 Hodnotiť:
 

Mylis si stupne s percentami
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Tie kolesa sme navrhli tak aby boli maximalne ucine v tejto vztaznej sustave:
hmotnost, nosnost, ergonomia v dalsich vztaznych sustavach prepravy a ulozenia, odolnost, ucinnost na urcenych povrchoch.
Este boli v zalohe pasy z tanku, ale tie by sme museli poslat aj s mechanikmi v druhej vesmirnej lodi...
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:

Pridať komentár