neprihlásený Pondelok, 9. decembra 2024, dnes má meniny Izabela
Dánsko chce vybudovať minimálne 6 GW veterných elektrární, v mori

Značky: elektrická energiaobnoviteľné zdroje energie

DSL.sk, 22.4.2024


Dánsko dnes odštartovalo výberové konanie, v rámci ktorého majú byť vybraní záujemcovia, ktorí postavia a budú prevádzkovať veľké veterné elektrárne s vysokým celkovým inštalovaným výkonom minimálne 6 GW.

Oznámilo to dánske ministerstvo energetiky a životného prostredia.

Na rozdiel od Slovenska, kde štát a privátny sektor v poslednom období chce vybudovať veľkú kapacitu veterných elektrární na užitočnej pôde a často dokonca v príliš veľkej blízkosti ľudských obydlí, Dánsko umožní postaviť tieto veterné elektrárne v mori pri pobreží krajiny.

Zároveň kým v minulosti v EÚ štáty vrátane Slovenska výstavbu obnoviteľných zdrojov elektrickej energie dotovali okrem iného garantovanou vysokou výkupnou cenou, Dánsko neposkytne žiadne dotácie. Naopak požaduje od prevádzkovateľov platby za to, že môžu využívať dané lokality na výrobu elektrickej energie.

Vo výberovom konaní potenciálni záujemcovia súťažia práve o výšku ročných platieb, ktoré sú ochotní platiť štátu po dobu 30 rokov za právo postaviť veterné elektrárne. Okrem toho bude dánsky štát 20% vlastníkom všetkých nových veterných fariem.

Vzniknúť má šesť fariem, každá s inštalovaným výkonom minimálne 1 GW a v jednom prípade 0.8 GW. Prevádzkovatelia budú môcť postaviť v určených lokalitách ale aj väčšie farmy a podľa oznámenia môže byť celkový inštalovaný výkon aj 10 GW prípadne viac. Iba v lokalite s požadovaným minimálnym výkonom 0.8 GW je maximálny inštalovaný výkon výraznejšie obmedzený na maximálne 1.2 GW.

Koľko veterných turbín by celkovo malo byť v nových veterných elektrárňach oznámenie neinformuje. Turbíny vysoké viac ako 200 metrov plánované v niektorých slovenských projektoch majú inštalovaný výkon tesne nad 7 MW, 10 GW inštalovaného výkonu by tak znamenalo výrazne viac ako tisíc turbín. Odhadované investície na vybudovanie elektrární v týchto lokalitách dosahujú podľa ministerstva približne 16 miliárd dánskych korún, v prepočte cca 2.1 miliardy eur, na 1 GW inštalovaného výkonu.

Oznámenie tiež neinformuje, aká je očakávaná efektívnosť a množstvo vyrábanej elektrickej energie novými elektrárňami pri dánskom pobreží. Iba približne avizuje, že elektrárne s celkovým inštalovaným výkonom 1 GW vyrobia množstvo elektriny zodpovedajúcej približne spotrebe milióna domácností.

V súčasnosti sú v Dánsku v mori veterné elektrárne s inštalovaným výkonom 2.7 GW, ďalšie s výkonom 1 GW majú byť dokončené v roku 2027. Nové elektrárne, ktoré sú predmetom aktuálneho výberového konania, by mali byť dokončené do konca roku 2030.


      Zdieľaj na Twitteri



Najnovšie články:

Nový trailer nového Star Trek filmu, príde čoskoro
Pripravuje sa nová verzia systému pre routery OpenWrt 24.10, k dispozícii kandidát na vydanie
HAMR disky sa majú začať konečne masovo dodávať
Linuxové jadro 6.12 označené za LTS, piatim LTS verziám skončí podpora naraz
NASA opäť posunula termín pristátia posádky na Mesiaci
Chrome na Androide za menej ako dva roky zdvojnásobil výkon
Vydaný minimalistický Alpine Linux 3.21
Microsoft nezmierni HW požiadavky pre Windows 11, bude stále vyžadovať TPM 2.0
V Španielsku navrhujú smartfóny nedávať deťom a dať na ne upozornenia na zdravotné riziká
Bitcoin dosiahol novú rekordnú cenu nad 100-tisíc dolárov


Diskusia:
                               
 

Mnohým ľuďom v mnohých krajinách celkom slušne prepína. Tak ako naši súčasní stredoškoláci budú mať včuleky celoštátne kolo svojich prác "SOŠ" 2024 a oni niektorí si naozaj myslia, že elektroauto je ekologické a vôbec nevidia ako prišlo na svet a ako komplikovane z neho aj zíde...
Odpovedať Známka: 3.5 Hodnotiť:
 

Eletroauto ma zmysel ako zdielana kolobezka do mesta. A ak by to bolo autonomne v piatok vecer by na seba zarobilo.
Odpovedať Známka: 4.0 Hodnotiť:
 

nejde len o auta, cely priemysel sa bude dekarbonizovat, spotreba elektrickej energii bude masivne rast aj bez elektroaut
Odpovedať Známka: 8.0 Hodnotiť:
 

Mozes, prosim, nam neznalym vysvetlit, ako komplikovane odchadza elektroauto za sveta a v com je jeho prichod na svet taky problematicky voci spalovaciemu autu?
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Ty asi nemas prehlad a ani tusenie o tazbe vzacnych kovov potrebnych do elektroauta. Tak isto likvidacia vyslahanej baterky je tiez problematicka. Treba viac sledovat odbornikov a ich studie a nie slepo nasledovat a hltat debiliny progresivnych liberalov, ktori tliachaju o greendeale, ze aka je to fasa vec. A ak nie o greendeale, tak o lgbti, lebo ine nevedia.
Odpovedať Známka: 1.6 Hodnotiť:
 

Myslim ze viaceri mame predstavu o tazbe drahych kovov a mame predstavu aj o technologii tazby ropy. Akurat ze ropa sa spali na rozdiel od drahych kovov ktore su recykovatelne.
Mame predstavu aj o fyzike a preto mame predstavu o efektivnosti eletromotora ako aj spalovacieho motora a pritom sa neodvazime tvrdit ze elektroauta su slepa ulicka.
Keby ste naozaj sledovali odbornikov tak by ste urcite nepisali take jednoznacne odpovede.
Odpovedať Známka: 0.8 Hodnotiť:
 

z drahých kovov sa vyrába tá energia? v pohode je recyklovateľný aj oceľový/hliníkový spaľovací motor a nepotrebuješ šesťročné deti v Bangladéši na rozoberanie elektroniky a batérií...
Odpovedať Známka: 0.8 Hodnotiť:
 

Brzdi s tým pokrytectvom. Šesťročné deti v Bangladéši poskladali tvoj mobil či notebook, a vyťažili suroviny do baterií, ktore v nich máš.
Čo mňa zaujima je že elektro autá po meste nehučia a nesmrdia. V biotike je zdravsi vzduch ako sedieť v aute v zápche so smradľavými dieselmi navôkol.
A nezačni prosím ťa točiť o emisiách z bŕzd, ktoré schopný vodič fénu ani nepotrebuje.
Odpovedať Známka: -1.7 Hodnotiť:
 

a ty si čo myslíš, že budeš mať mestá bez smradu?
bez hluku možno ... ale smrad ti tam priletí s prachom
z uhoľky vedľa mesta. je to ako šťanie proti vetru - štíš meter pred seba, ale aj tak si v konečnom dôsledku obšťatý

alebo, nože, povedz, kde vezmeme energiu pre 480kW rýchlonabíjačky? z časopriestoru?

postavíme jadrovky? OK, možno za 25-30 rokov jednu elektráreň,
potrebujeme tak 5-6 nehovoriac o posilnení prenosovej sústavy a potrebujeme to do 10 rokov

najrýchlejšie sa dajú postaviť tepelné elektrárne a konkrétne tie, čo niečo spaľujú. keďže plyn je drahý, buď to bude niečo na báze ropy alebo uhlie

elektromobil nikdy neodjazdí toľko kilometrov ako dízlak alebo iný spaľovák. je ekologickejšie vyrobiť jedno auto na 300-tisíc km alebo 2-3 elektro autá?

ozajstný ekologický elektromobil by bol len ten, čo by sa dobíjal solárnymi panelmi na streche (nerátam výrobné emisie)
Odpovedať Známka: -0.8 Hodnotiť:
 

Neviem ci si si vsimol ale diskutujes pod clankom o veternych elektrarnach.
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

Myslim ze fakty hovoria nieco ine.
Nemame uz energomixe ziadne uholne elektrarne, nastastie mame na Slovensku celkom idealny mix. Urcite je lahsie docielit z velkych zdrojov cistejsie ovzdusie ako z miliona malych.

Prekvapivo energie uz teraz mame dostatok aj keby sa vymenili vsetky auta za elektro. Pre zaujimavost za poslednych 5 rokov klesla spotreba Slovenska o 15% na 28 TWh/rok a zhruba o tolko by stupla aj spotreba keby nejako zazracne jazdilo zo dna na den 3mil elektroaut. O 2 roky nam pribudne dalsi reaktor a o 5-7 dalsi.

Distribucia sa posilnuje poslednych 100 rokov kontinualne kedze aj tak musi reagovat na rozne zmeny(nove sidliska, fabriky..atd), kedze vymena bude trvat 40-50 rokov tak zbytocne o tom nejako specialne rozmyslat.

Zivotnost elektromobilu je kludne 1mil km, uz teraz take behaju nic specialne proti spalovakom.

Menej ideologie, viac faktov a trosku nazriet kam smeruje dnesna veda a technika.
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Toto je vec, ktorej vôbec nerozumiem: kde chodia dvojzubce na to, že energie nie je dosť. Jedno auto pri ročnom nájazde 10000 km a spotrebe 200 Wh/km spotrebuje asi 2 MWh, so všetkými stratami povedzma 2.5 MWh. Slovensko ročne generuje asi 25 TWh, teda dosť pre 10 miliónov takých áut.
Odpovedať Známka: -3.3 Hodnotiť:
 

kámo a to budú fungovať len autá? všetko ostatné na Slovensku odpojíme?

v 2022 Slovensko spotrebovalo ročne 28 TWh, z toho 95% našej spotreby sme si vyrobili sami, ostatné sme nakúpili. v roku 2023 vďaka hlinikárňam v Žiari spotreba klesla na 25 TWh. zároveň bol spustený reaktor Mochovce-3, čiže oproti 2022 sme už energeticky extrémne sebestační nielen kvôli Mochovciam 3, ale aj kvôli úspore v Žiari

v roku 2023 dodali naše 4 reaktory (Bohunice 3/4 a Mochovce 1/2) a od októbra 2023 aj Mochovce-3 do našej distribučnej siete celkovo 17 TWh, čo je asi všetkej dodanej 68% energie v 2023. v 2023 sme odstavili Nováky, pár týždňov dozadu Vojany (Vojany + Nováky v 2023 dodali v 2023 cca. 0.7 TWh). vodné elektrárne dodali v 2023 1.9 TWh a zvyšok pripadá na fotovoltaiku
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

podľa toho, čo si napísal, teda ak jedno osobné elektroauto spapká ročne 0.0000025 TWh a ak by sme okamžite transformovali všetky osobné spaľováky (ktorých je na Slovensku asi 2.6 mil.) na elektromobily, potom potrebujeme k tým odhadovaným 27-28 TWh (2024) na už len nejakých ďalších 6.75 TWh, čiže hneď a zaraz by sme potrebovali mať ďalšie 2 reaktory s výkonom aspoň 450MW na jeden

už chápeš, kde na to dvojzubce chodia?
Odpovedať Známka: 2.0 Hodnotiť:
 

No a to je dosť jednoducho zvládnuteľné. Zvýšiť výrobu elektriny hoci o 40% nie je ktovieaký problém, plus netreba zabúdať, koľko energie by sa ušetrilo tým, ak by ubudlo spaľovákov.
Odpovedať Hodnotiť:
 

oprava:

ak celková energia dodaná za rok 2024 do našej distribučnej siete bude 27.5 TWh, potom pre 2.6 mil. elektromobilov so spotrebou na jeden 0.0000025 TWh ročne by sme potrebovali už len 4 TWh, čo je 1 reaktor o výkone 450 MW. ak hlinikárne znova otvoria, budeme potrebovať aj ten druhý reaktor
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

ak priemerná ročná spotreba energie elektromobilu poskočí z 0.0000025 TWh na 0.0000027 TWh (+1000 km ročne k 10 000), už budeme potrebovať 2 reaktory aj s vypnutými hlinikárňami

podľa údajov z autobazar.eu je priemerný vek inzerovaných vozidiel 8.7 roka a nájazd 155000 km. to je zhruba 17800 km ročne na inzerované vozidlo. ak to premietniem na elektromobil pri spotrebe 200 Wh/km, potom priemerná ročná spotreba energie je 0.00000356 TWh ročne. potrebovali by sme okamžite 2 reaktory, s hlinikárňami 3 :-)


Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

k faktom: tie fakty, o ktorých píšeš, by som si rád pozrel. daj nejaké linky na články. alebo len troluješ?

k elektromobilom: na internete som našiel zopár elektromobilov, čo dali milión km. mali už niekoľký elektromotor a 3. alebo 4. sadu batérií. boli to Tesly S. nový elektromotor $6k, nová sada batérií $15k. majiteľ tesly S na slovensku je v zime vysmiaty, ak dá 250-300 km na jeden cyklus. v lete, keď netreba toľko svietiť, je to o niečo lepšie. elektromobily majú maximálny dojazd pri 10-25°C (u nás jar, jeseň). batérie tesly s majú životnosť 1500 cyklov
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

k energii: len necelý rok vyrábame viac energie, ako spotrebujeme. máme teraz prebytok energie aj preto, lebo podnik, ktorý bral 12% spotreby Slovenska (hlinikárne Žiar) ukončil výrobu. zhruba spotrebu tohto podniku by pokryl Mochovce-3. štvrtý reaktor mochoviec by mal byť dokončený o pár rokov. mal by. výstavba 3. a 4. bloku začala v 1987, pozastavená bola v 1992 a obnovená v 2009, teda z 35 rokov rátajme len 20. Mochovce 1. a 2. blok majú životnosť do 2068. dokážeme za 40-50 rokov postaviť okrem náhrady za (v budúcnosti už odstavené) Mochovce 1/2 a Bohunice 3/4 aspoň 2 ďalšie reaktory, keď jeden staviame skoro 20 rokov a druhý 23? kde na to štát vezme peniaze? Mochovce 3/4 sa neskutočne predražili

k novému reaktoru: o akom reaktore, ktorý nám pribudne o 5-7 rokov, to píšeš? Bohunice-5 sa majú ešte len začať stavať v 2035. dokončenie Mochoviec 3/4 bolo plánované na 2012, testovacia prevádzka 2013. Mochovce-3 reálne prifázovali v októbri 2023 a Mochovce-4 snáď spustia najneskôr v 1. polovici 2026
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

A si zapocital ze po dalsich skutocne narodnych vladach klesla a este klesne porodnost tak, ze aut ti bude stacit v pohode desatina terajsieho poctu? A ludia ktori jazdia sa odstahuju a plochozemci auta nepouzivaju?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Tak sa nieco nauc o elektrolyze.
Potom zistis, ze s anodou a katodou vyrecyklujes prd. Hlavne ak ich mas 10000 kusov.
To ze je recyklacia baterii 96% znamena, ze sa 96% vyzbiera, zdaleka nie, ze z nich vytireskas 96% materialu.

Ale tak mozno ty pinzetou vyberas atomy kobaltu a druhou manazujes spravny pocet elektronov.
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

Tak asi je ich jednoduchsie vytazit z mega ton hlusiny, ako z koncentrovanej baterky. Ako povedal kapitan danko, ludia na slovensku otupievaju.
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

Ale si ma argumentacne zlozil.
Nie si ty s Dankom rodina?
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

dobre maniak hybaj učiť tie svoje spiatočnícke veci niekam naspäť do jaskyne.
Odpovedať Známka: -1.8 Hodnotiť:
 

progresívne svine zatiaľ dosrali na čo siahli, takže spiatočníci sú veľmi užitoční ako brzda zdravého rozumu voči šialeným bezmozgom libtardov!!!
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Alebo "povedz nám, že si vytretý bezmozog bez toho, aby si nám povedal, že si vytretý bezmozog".
Odpovedať Známka: -2.0 Hodnotiť:
 

Este daj ako slovensko pod mafiou prosperuje 30 rokov a rozciti ma to. To fakt uz duhovy jednorozec dava lepsie.
Odpovedať Známka: 1.4 Hodnotiť:
 

panko asi dlho nevidel nocnu fotku rafinerie, alebo motor tankera co spali 30ton bordelu za hodinu ked prevaza ropu (ktoru sem tam vydrbe do mora)
Odpovedať Hodnotiť:
 

Preco vlastne nezaleju solare do epoxidu, nenalepia zo spodu plastove gulicky a nepustia to na mokrom spagate na more ? Rovna plocha, samoumyvanie a pri dostatocne obrovskej ploche S zatazou na obvode to ani tornado neprevrhne. Ci cajky by to casom zasrali ?
Odpovedať Známka: 0.9 Hodnotiť:
 

a namornici nebudou mit co zrat, budeme vozit veci na furikoch po solarnych paneloch
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Momentalny stav vtactva v EU je asi 1/3 normalu.
Tak tomu co zostalo obstavajme vsetky koridory veternymi elektrarnami.

Potom budu CO2 hujeri jest jablcka a kazde 3 metre vykakaju semiacko.

Co ze sa klcuju pralesy, my toho bajneho CO2áka potazime dotaciami na debiliny.
Odpovedať Známka: 5.0 Hodnotiť:
 

Takze 2/3 vtactva vymlatili vrtule? Jeden odbornik na rozdrbavanie dotacii a medialny mag je uz tam, preto sme si podporili jeho kamaratov, aby ich nahodou nevyuzili na nieco zmysluplne.
Odpovedať Hodnotiť:
 

More je dost problem kvoli vysokym vlnam, nanosom soli a podobne. Ale uvazuje sa o platformach "zodvihnutych" panelov medzi veternymi elektrarnami na mori. Kedze kable tam uz su, bol by to synergicky efekt.
Akurat je vyrazne lacnejsie dat solar na strechy, parkoviaka a nevyuzitelne zelene plochy, nez na more - logistika a udrzba je na vode vyrazne drahsia.
Odpovedať Známka: 10.0 Hodnotiť:
 

Veˇmožno i to, ale najmä čo mužnosť. Lebo to si hocikto nemôže dovoliť, postaviť stožiar priekazne len tak.
Odpovedať Známka: 3.3 Hodnotiť:
 

A co vlastne nuti napisat niekoho takyto prispevok? Relacia v tv slovan, alebo rozcarovanie ze sa harabin vracia, ci snad bezmedzna bolest zo straty maga fedora?
Odpovedať Známka: -2.5 Hodnotiť:
 

a čo núti frustrátov do takéhoto výplachu? prehratých dvoje volieb a vízia tretích?
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

To bude asi samota ludi s iq nad 70. Vsetci v krcme tocia o plochej zemi, ako sa tesia na harabina ako to konecne da do poriadku, na dialnicu do kosic a ja sa neviem zapojit do debaty.
Odpovedať Hodnotiť:
 

načo je komu dialnica do košec?
Odpovedať Hodnotiť:
 

Nuz, ako napad je to dobry, ale silno sa obavam, ze nam v Madarsku, Rakusku, Cesku, Polsku, nedovolia po Danskom vzore stavat na ich uzemi nase veterne elektrarne.. Ukrajinu neriesim.. to je kapitola sama o sebe..
Odpovedať Známka: 6.7 Hodnotiť:
 

na Ukrajine by z vyzbieraných peňazí namiesto nábojov na zabíjanie Ukrajincov postavili tie elektrárne!
Odpovedať Známka: -6.7 Hodnotiť:
 

Za tých cca 5 miliónov eur asi ťažko. Tie stačia fakt len na obranu Ukrajiny pred ruskými nacistami.
Odpovedať Známka: -1.7 Hodnotiť:
 

mier tam uz mohol byt. na jar '22 sa ukrajina a rusko na tom dohodli. zial zapad to prekazil.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Tieto sprostosti z teba lezú prirodzene, alebo ti musí pomáhať kamarát? Nacistické Rusko treba vymazať zo zemského povrchu rovnako, ako to bolo s Nemeckom. Až potom môže byť mier.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

Nacistiská je ukrajina z ich fakľovými pochodmi s Banderom a vlajkami s hákovým krížom. Buď si to nevidel, alebo to necheš vidieť.
Odpovedať Známka: 0.0 Hodnotiť:
 

je iba jedna oblast v ktorej Slovensko prekonava zvysok EU, aj USA aj Cinu: v zaostavani, v tom sme neprekonatelny.
Odpovedať Známka: -1.4 Hodnotiť:
 

Zabudol si na spiatocnictvo - v tom, zda sa, vedie Slovensko tiez. Neviem, ci nahodou druhe v poradi nie je aj v NIMBY efekte...
Odpovedať Známka: -6.0 Hodnotiť:
 

Dokial na Slovensku žijú takí ako ty, tak je to pravda.
Odpovedať Známka: 6.0 Hodnotiť:
 

ty si neprekonateľný tupec a tupec by si bol aj vo zvysku EU, aj v Cine, len v USA by si bol medzi rovnocennými!
Odpovedať Známka: 3.8 Hodnotiť:
 

ja som za peticiu na europky dvor, ze nech nam uzakonia aby sme mali aj my selfove more, kde si postavime offshore VTE, inak je to diskriminacia ... a este sopku do kazdeho okresu aby sme mohli mat aj dostatok geotermalnych zdrojov ako Island, resp. aspon par ladovcov aby bolo kde postavit vodne eletkrarne ako Norsko ci Rakusko
Odpovedať Hodnotiť:
 

ja som za peticiu na europky dvor, ze nech nam uzakonia aby sme mali aj my selfove more, kde si postavime offshore VTE, inak je to diskriminacia ... a este sopku do kazdeho okresu aby sme mohli mat aj dostatok geotermalnych zdrojov ako Island, resp. aspon par ladovcov aby bolo kde postavit vodne eletkrarne ako Norsko ci Rakusko
Odpovedať Hodnotiť:
 

ja som za peticiu na europky dvor, ze nech nam uzakonia aby sme mali aj my selfove more, kde si postavime offshore VTE, inak je to diskriminacia ... a este sopku do kazdeho okresu aby sme mohli mat aj dostatok geotermalnych zdrojov ako Island, resp. aspon par ladovcov aby bolo kde postavit vodne eletkrarne ako Norsko ci Rakusko
Odpovedať Hodnotiť:

Pridať komentár